Anmeldelse av Clark - Sesong 1, svensk tv-serie fra 2022

Komedie, Action, Kriminal

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- TV-Serie / Sesong - Les flere.

Clark - Sesong 1: En gangsterserie som skiller seg ut i mengden

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 31.05.2022]

Serien åpner med et pang, på svært originalt vis. Med fødselen til hovedpersonen. Denne scenen er meget grafisk skapt i sort / hvitt. En kvinne ligger på fødestuen og spriker. Babyen vil ikke ut. Og så går vi inn i magen til moren. Der får vi høre babyen snakke om seg selv. Han er Clark Olofsson og han gleder seg til å komme ut og oppleve verden og elske med damene. Og så stuper han ut av magen og så klippes navlestrengen så det spruter blod utover alt. Serien handler om den kriminelle sjelen som er opphavet til det kjente begrepet: Stockholmsyndromet…

Clark Olofsson er en rollefigur jeg ikke kan identifisere meg med, men han gjør alt for å more seg mest mulig uten at han tenker på de rundt seg, annet enn å komme seg unna med alle sine skruppelløse handlinger. Han elsker både med mor og datter om hverandre. Han er svært lite politisk korrekt og dyrker kun seg selv og sine egne lyster. Han lever et liv i sus og dus og tar ingen konsekvenser av noe han gjør, kun når han må i kasjotten. Han forelsker seg lett og sier hele tiden at dette er noe ekstra. Han fusker i alt han foretar seg og tar ingenting seriøst, bare det å behage seg selv. Han er manipulerende og svært opptatt av seg selv med en svært manglende moral på noe i livet. Han fikk snudd opp ned på livet i fengsel for alle fanger i Sverige i hans revolusjon. Men han gjorde det mest for egen vinning og tenkte ikke så mye på de andre.

Dette er en vinner av en serie. Liker hvordan serien tar tak i materialet. Liker den hese og mørke fortellerstemmen som tar tak i oss og leverer observasjoner og tanker med snert, humor og mørk humor. Det handler om kriminelle handlinger og damer om hverandre. Dette virker å være litt inspirert av klassikeren Blikktrommen. Særlig med fortellerstemmen som setter oss inn i hvem vi har med å gjøre av person. Clark er veldig rett frem. Han er frekk, freidig og gjør alt han vil til en hver tid, og bryr seg ikke om hva folk synes om ham og det han gjør. Han sier at han ikke tenker å være best på å være best, men heller best på å være verst. Han blir rikskjendis og er beryktet. Alt er basert på historiske hendelser, men fortalt på en mer underholdende og vill måte enn det nok skjedde. Du får både innbrudd, bankran, mye vold, inn og ut av fengsel og samt kidnappinger og seksuelle erobringer.

Serien er skapt av Jonas Åkerlund som har regien også. Det hele er bygget opp med mye kjærlighet og detaljer i fortellergrepet. Det blir brukt sort-hvitt, farger, 'slow motion', heftig klipp og mye kule kameravinkler. Bildet er proft skutt til en hver tid med mye friskhet i motivet. Det blir også brukt heftig med fandenivoldsk humor for å myke opp det voldsomme som skjer. Spesielt liker jeg starten på serien som setter hele historiefortellingen i gang. Begynnelsen setter oss i rett stemning og fenger interessen vår. Regien er også god. Full av detaljer i både handling, klipp og filmfortellingen. Det blir også mye sex og samleier i serien. Dette er gangsterportrett i samme gaten som Martin Scorseses ‘The Wolf of Wall Street’ møter ‘Goodfellas’.

Men etter en pangstart, så roer serien seg noe ned, men er fremdeles ganske artig i måten den bygger opp rundt handlingen på. Skuespillet er dog ganske solid med Bill Skarsgård i front for serien. Serien har en riktig god tidskoloritt og regien på serien er annerledes. Nesten som en kunstfilm til tider med innslag av kvikk underholdning som gjør serien mer interessant å se. Liker den herlige tøysete måten serien er fortalt på. Det er mye fokus på den sorte humoren som gjør at serien flyter bedre enn om dette hadde vært helt totalt seriøst. Det blir med andre ord litt mer røverhistoriepreg over dette.

Serien skiller seg ut i mengden og er en miniserie som er tidvis ganske overlesset med energiske fortellerteknikker. I starten er dette nærmest genialt, men det hele faller mer sammen i lengden, selv om dette fungerer langt bedre en jeg hadde sett det for meg på forhånd. Og det kuleste av alt med serien er at den er skapt av våre svenske naboer og presentert på Netflix, så alle kan se den. Liker historiefortellingen vi får med mye utrolige historier der Clark Olofsson er senter for det som skjer gjennom Bill Skarsgårds solide, karismatiske rolletolkning av den kjente svensken.

Alt i alt er dette meget minneverdig med flere veldig gode scener i miniserien og en eminent fremføring og fortelling av serien. Om dette hadde vært en film, kunne dette fort blitt litt av et mesterverk, men som serie blir det noe strukket ut, selv om serien hele veien har mye å komme med av interessante handlingselementer. Fortellerstemmen er også en genistrek i starten, men noe du går mer lei i lengden. Men i det store og det hele er dette ganske god underholdning med et komisk preg som gjør serien langt lysere enn den hadde vært om dette hadde bare vært seriøst tvers igjennom. Og etter å ha sett hvordan dette ender er jeg fornøyd med enden på visen. Serien har bergtatt mange og kanskje blir det mer, fordi Clark selv sier det er er mange andre historier å fortelle om ham og fortsettelsen.

Karakter: Terningkast: 5-

Se om tv-serie er på streaming:

• Clark
  • Cinetaste.se
  • Svd.se
  • Nöjesguiden
  • Kulturbloggen.com
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Gamereactor.se
  • Kulturnyheterna