Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi en bedre brukeropplevelse. Se link over for hva informasjonskapsler brukes til.
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av Memoria, engelsk (britisk) film fra 2021

Drama Spilletid: 136 minutter Aldersgrense: Alle år

Omtalespalte: Kinofilm

Les flere kino-omtaler med mer.
Underspalter:
- Dramafilm - Les flere.

Unik filmatisk opplevelse!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 01.06.2022]

Jessica er en skotsk orkidédyrker som tar turen til den colombianske hovedstaden Bogotá for å besøke søsteren. Plutselig en dag hører hun et kraftig smell, en lyd som bare hun tilsynelatende hører. Etter hvert blir hun så plaget og nysgjerrig på hva dette kan være, at hun legger ut på en eksistensiell reise som tar henne til både arkeologiske utgravninger, spirituelle og rituelle steder, og møter ulike typer mennesker, inkludert et medium. 

Annonse:

Den thailandske regissøren Apichatpong Weerasethakul har tidligere gjort seg kraftig bemerket og gått hen med blant annet flere priser fra Cannes, inkludert Gullpalmen i 2010. Memoria vant Juryprisen i Cannes i fjor, og serverer noe av det snodigste undertegnede har sett på film, igjennom 15 år som filmanmelder.

Selve filmen, scenene og uttrykket er ikke så veldig spesielt, dog. Den filmatiske stilen er realistisk, nedpå og troverdig. Jessica spilles av vidunderet Tilda Swinton, også denne gang nærmest likblek, syltynn og som skillelse en kvinne som står seg tydelig ut i det colombianske samfunnet og i denne settingen. Hun vandrer rundt i byen, innom hus og bygninger, snakker med mennesker hun både kjenner, og ikke kjenner. Som en slags collage av en vanlig hverdag, iblandes drømmeliknende stemninger, manus, og svært lange og dvelende enkeltscener. 

Det er i disse lange, ofte rolige og dialogfattige scenene, at magien oppstår. Man blir tvunget til å lytte. Til å sanse, både med øyne og ører, og slik legger man merke til ting man vanligvis ikke hadde brydd seg døyten om, i en annen film eller setting. Da oppstår det stemninger, et møte og en opplevelse av filmmediet som ofte er fraværende, særlig innen bråkete kommersiell film. Memoria fremstår slik som en helt annen måte å bruke mediet på, til å dra oss seere inn i noe som føles eksistensielt, undrende, vurderende og emosjonelt. 

Memoria er med andre ord slow-cinema deluxe! Den er svært saktegående, rolig og bedagelig, og for noen vil dette fungere ypperlig som sovemedisin. Når Jessica opplever de svært høye og skarpe “skuddene”, kan man riktignok lett spøke med at dette har som funksjon å skulle vekke et sovende publikum.

For andre, vil derimot filmen tilby noe helt unikt i møte med film man trolig aldri har opplevd før. Å se Tilda Swinton går rundt og snakke “tull og tøys” i over to timer, kan også tidvis oppleves som (ufrivillig?) morsomt.

Swinton har nemlig et fortreffelig komisk talent i sitt ofte kalde steinansikt som får i hvert fall undertegnede til å humre inni seg, ved flere anledninger. Kontrasten til det som skjer rundt henne, blir nemlig både morsom og tankevekkende flere steder.

Memoria er en film du skal se på kino. Dette er mest fordi du trolig lettere vil sovne eller ta 20 pauser underveis om du skulle forsøke deg på dette hjemme. Kinosalen innbyr til en lukket og bedre måte å overvære en slik opplevelse på, samtidig som filmens rytme og flyt der ikke ødelegges med mange pauser. Swinton er, igjen, makeløst sentral i nok en film, og hvor regien til Weerasethakul suger deg inn i noe som enklest kan beskrives som en filmatisk transe, en reise og en fabel over livet og vår eksistens. Underveis får du deg noen riktige overraskelser, og selv om Memoria over hodet ikke er for hvem som helst, kan man heller ikke gjøre noe annet enn å anbefale den sterkt, som en helt unik filmopplevelse.  

(Foto/Copyright: Another World Entertainment)



Se om film er på streaming:



Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Sovende soldater - Årets utfordring!
- Onkel Boonmee som kan erindre sine tidligere liv - Som å være i en merkelig drøm

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,9 av 6 - 43 stemmer)

Kritikker i media

  • Memoria
  • Berlingske.dk
  • Filmmagasinet Ekko
  • RogerEbert.com
  • Washington Post
  • The Guardian
  • slantmagazine.com
  • Littlewhitelies.co.uk
  • Dagens Nyheter
  • San Francisco Chronicle
  • Globe and Mail
  • Moviezine.se
  • Combustible Celluloid
  • Irish Independent
  • Fotogramas
  • Fromthefrontrow.net
  • Paste Magazine
  • The Age (Australia)
  • Filmfront
  • Politiken (Danmark)
  • Jyllands-Posten
  • Soundvenue.com
  • Empire Magazine
  • Commonsensemedia.org
  • Kulturnyheterna
  • Shadows on the Wall
  • CineVue
  • Ft.com
  • Independent (UK)
  • Alwaysgoodmovies.com
  • Willamette Week
  • Nöjesguiden
  • Borsen.dk (Børsen)
  • Boston Globe
  • Göteborgs-Posten
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Oneroomwithaview.com
  • Svd.se
  • Aftonbladet
  • Cinetaste.se
  • Filmtopp.se

Land:

Storbritannia, Frankrike, Kina, Tyskland, Mexico, Sveits, Thailand, Colombia, Qatar

Språk:

Engelsk, Spansk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2022 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.

   Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES