Anmeldelse av Lansky, amerikansk film fra 2021

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Tung og langtrukken gangsterfortelling

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 10.06.2022]

Noen av tidenes aller beste filmer har hjertet sitt plassert mitt et gangsterepos, men fortsatt er det mange historier verdt å fortelle fra en mørk og brutal del av amerikansk historie. Denne gang beveger oss til et litt mer ukjent navn, som kan ha gått litt under radaren for de fleste. Men likefullt er det en historie her som fint fungerer på film. Hadde de bare skjøvet sidehistoriene enda mer til side for å  gi mer plass til mannen i sentrum, ville dette blitt en svært så hyggelig filmopplevelse.

Forfatteren David Stone (Sam Worthington) møter en 81 år gammel mann ved navn Meyer Lansky (Harvey Keitel) som ønsker å fortelle sin livshistorie for å gjøre det til en bok når han går bort. Historien til Lansky starter i USA før andre verdenskrig hvor en ung gutt dras mot mafiavirksomhet gjennom sin matematiske kløkt og blir etter hvert en mann som mange frykter. Men samtidig med at historien overleveres fra Lansky til Stone er FBI ute etter å finne ut hvor en stor pengesum er blitt av og drar Stone inn i et farlig spill mellom rett, galt og ære.

Historien om Meyer Lansky er en ålreit historie som fungerer godt som film. Det tar ikke lang tid før jeg føler at en miniserie også kunne vært rett format siden det virker som om de tar store hopp gjennom hsitorien for å sørge for at vi får med oss «det viktigste». Men denne historien om en gangster som gjorde store penger har også noe annet ved seg. Her ligger det en historie om tilhørighet og familiære forhold som dessverre ikke får all den oppmerksomheten som den burde hatt. I tillegg til at mangler noen av de saftige historiene rundt Lansky vies det også tid til forfatteren, hans turbulente telefonkorrespondanse med familien hjemme, samt forholdet til FBI under utviklingen av boken han skrev. Ja, det er litt mye å trykke inn i en film som varer to timer og man føler at det virkelig kunne vært mer å hente her om de hadde klart å holde fast ved de viktigste punktene.

Det å se legenden Harvey Keitel («Reservoir Dogs» og «Pulp Fiction») i en rolle hvor man tydelig ser at han er blitt en gammel mann er både godt og vondt samtidig. Det er litt som å se de siste filmene til folk som Robert De Niro, Al Pacino, Clint Eastwood og Jack Nicholson, for å nevne noen. Man ser at erfaringen ligger tungt i deres prestasjoner, men det er også noe sørgmodig over å se så dyktige skuespillere nærme seg slutten på karrieren. Keitel spiller for øvrig ganske så godt i denne filmen, men han er litt alene om å gjøre det. Dessuten har både Sam Worthington («Avatar» og «Clash of the Titans”) og John Magaro (“The Umbrella Academy” og “Overlord”) såpass store roller at Harvey Keitel faktisk blir stående i skyggen, selv om han faktisk står der med stoisk ro.

Dette er en film som sneier innom det mest brutale ved gangsterlivet. Noen scener er uhyggelige rent visuelt, men stort sett er det enten dialog mellom forfatter og gangster, eller innblikk i det helhetlige livet til Lansky som står i fokus. Jeg synes jo at det er fint å se et nyansert bilde av en gangster, men jeg liker også når en film som dette gir det fulle og nakne bildet av hvordan det kan være i et liv som dette. Det er i hvert fall det som setter dype spor i meg som seer. «Lansky» er en omhyggelig og noe langtrukken film om et interessant liv hos en mann som kommer godt ut av det gjennom Harvey Keitels prestasjon. Historien er ikke fullt så spennende og jeg sliter med å bry meg om de små sidehistoriene som filmen tar med seg. Terningkast tre.

Se om film er på streaming:

• Lansky
  • Epoch Times