Anmeldelse av Snipp og Snapp: Redningspatruljen (Chip 'n Dale: Rescue Rangers), amerikansk film fra 2022

Animasjon, Action, Komedie, Kriminal Spilletid: 97 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Komedie - Les flere.

Noir og metaaktig Snipp og Snapp og Redningspatruljen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.06.2022]

Skuespillerne Snipp og Snapp spilte roller som seg selv i den animerte ‘Snipp og Snapp og Redningspatruljen’-serien for en god del tiår siden. Suksessen har dog sin pris og Snapp mister hodet, som fører til at serien ble kansellert. Det gjør at de har ikke har kontakt i en årrekke. I nåtiden møter vi Snipp og Snapp igjen. Snipp har en ni til fire-jobb og Snapp prøver krampaktig å holde liv i skuespillerdrømmen. Da deres venn Monty havner utpå med en skummel gjeng, søker han jobb og råd hos Snipp og Snapp. De tar saken i egne hender, sammen med politidetektiven Ellie Whitfield. Nok en gang skal Snipp og Snapp løse saken og fikse biffen…

På 1990-tallet herjet Snipp og Snapp og Redningspatruljen i både tegnefilmserie og med TV-spill på Nintendo. Husker at jeg leide episoder av serien den lokale videosjappa og leide og spilte spillet på Nintendo. Og selv om denne filmen har en viss nostalgi med seg, så er dette noe helt annet enn de vibbene som serien skapte på 1990-tallet. Her foregår nemlig plottet med at Snipp og Snapp er animerte figurer som har en fortid som skuespillere i en TV-serie og at de er mye dypere enn det serien beskrev dem som. Men etter hvert glir filmen over i handlingen av en episode av TV-serien.

Jeg var litt overrasket over hvordan filmen fremstår og er laget. Her har de rett og slett dratt en Roger Rabbit. Det vil si en film med både tegnet og live action film. Det kjennes litt rart at filmen er både tegnet, animert og virkelig på en tid. Filmen er litt sentimental og rar i starten, og dette blir dratt i samme gaten som en blanding mellom Pokemon-filmen og Alvin og gjengen. Det hele føles utrolig snål i starten og er både sær og tett av Disney-referanser og andre populærkulturelle referanser til både film, dataspill og annet. Sonic er med, Batman, ET, Baloo fra Jungelboken er med og samt lysestaken fra Skjønnheten og udyret med mer.

Det er også mye humor i filmen. En av spøkene er at Snapp har foregått en CGI-operasjon som har gjort bra for karrieren hans. Ellers føles dette en del mørkere enn jeg hadde sett for meg på forhånd. Filmen har litt Detective-Noir-følelse på det hele. Men mest av alt føles dette ganske absurd med små og store animerte og virkelige rollefigurer om hverandre. Likevel begynner jeg litt å like den snodige settingen etter hvert som jeg aksepterte hvordan dette er laget. Filmen er også ganske kreativt skapt og det kan ikke ha vært veldig enkelt å lage dette så proft som dette fremstår med såpass mye forskjellige rollefigurer av såpass mange slag.

Dette er en sjarmfull og leken delvis animert film som tar opp saker rundt kjendiskulturen som Hollywood lenge har skapt og holdt ved like. Og det at filmen har noe å komme med ut over det TV-serien hadde å stille opp med er ganske overraskende. Digger at humoren både frir til nerder og det overrasker meg at Disney ikke frir like mye til barna som jeg hadde trodd ut i fra en slikt utgangspunkt. Men det ser heller dog ut til at filmen prøver å treffe den fansen TV-serien hadde da den gikk sin seiersgang, altså en gjeng unge voksne i 30-40-årsalderen med mulighet til å nå lengre nedover helt til den 9 års aldersgrensen som nok dette påståes å fri til på aldersgrensekravet.

Dette føltes litt mørkere og lettere å omfavne enn enn Smurfene-filmene. Jeg vil tro de fleste vitsene går over hodet på barna som ser dette, men det er nok noe underholdning for barna også, selv om dette er litt mer voksent i både historie og utforming. Filmen har både egenreklame og andre animerte stjerner fra andre steder. Men i det store og det hele er det mye sniking av mye Disney-figurer som gjør dette til en referansefest for den som elsker Disney fra både barndommen og som siden har latt seg rive med av det som har kommet av Disney-filmer. Men det er mest eldre referanser. Med andre ord får vi en metafilm av dimensjoner med flere lag. Det er gledelig at filmen også har en rekke kjente navn på blokka på stemmene i filmen. Det er stjerner som Seth Rogen, J. K. Simmons, Keegan-Michael Key, Will Arnett og John Mulaney. Med andre ord er dette en grei film for fansen av TV-serien som har vokst opp og de kan sikkert se dette med sine 9-10 år gamle barn igjen. Og som om ikke det var nok så kan du også se episoder på Disney+ av den tegnede TV-serien fra det Herrens glade år: 1989.

[ Filmen kan streames på Disney+ ]

Se om film er på streaming:

- Hot Rod - Fin film med endel god humor

• Themaineedge.com
  • Newsday
  • Gamereactor.no
  • Me gusta el cine
  • Tilt.goombastomp.com (Tilt Magazine)
  • Jackiekcooper.com
  • Alternate Ending