Anmeldelse av Spanerne (Stakeout), amerikansk film fra 1987

Komedie, Kriminal, Romantikk, Thriller Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 15 år

Lett og ledig, frekk og humoristisk med nostalgi fra 1980-tallet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.06.2022]

Vi møter etterforskerne Chris Lecce og Bill Reimers. De blir satt til å overvåke eller spane på et hus på nattestid. I huset bor den veldreide Maria Maguire. Men grunnen til at de må overvåke huset er at Maria er kjæresten til en farlig voldsforbryter som nylig har rømt fra fengsel. Politiet mistenker selvsagt at han kommer til å ta kontakt med sin kjæreste. Men selvsagt klarer ikke Chris å holde fingrene av fatet og innledet et forhold til Maria. Hun aner selvsagt ingenting om hvem Chris egentlig er og at han egentlig er satt til å spane for å få mannen hennes bak lås og slå igjen…

Denne filmen har jeg aldri sett før nå. Jeg er dog fan av filmer fra 1980-tallet, selv om jeg var alt for ung til å se denne da den kom på kino. Den gang så jeg kun tegnefilmer og så på barne-TV. Derfor var det litt kult å se hva denne filmserien hadde å by på da jeg kom over den på Disney+, som er et lite skattekammer for eldre filmer av både animert og annet innhold. Men mer enn nok om (ikke betalt) snikreklame for Disney og over til selve filmen…

Filmen er regissert av John Badham, som er mannen bak filmer som populære WarGames med Matthew Broderick og samt Saturday Night Fever med John Travolta. Jeg husker også filmer som Kodenavn Nina, Bird On A Wire og Drop Zone, som jeg så utover 1990-tallet. Men sammen med de to førstnevnte filmene er dette blant John Badhams beste filmer å regne. I Spanerne treffer vi store skuespillere som Richard Dreyfuss (Kjent fra Haisommer) og Emilio Estevez (Broren til Charlie Cheen og sønnen til Martin Sheen). De spiller spanerne i denne filmen. Vi får også et innslag av velkjent Forest Whitaker i en ungdommelig rolle i filmen.

Vi kastes inn i handlingen med et opprør og slåsskamp i fengselet. Der får en medfange ham til å stikke seg i siden med en kniv. Dette skaper grobunn for at fangen, som kommer til medisinsk personell, kan rømme fra fengselet og ut i det fri. Men selv om disse vi følger i starten ikke er hovedpersonene, men de kriminelle, så får vi også introdusert Spanerne også ved neste stopp i filmen.

Jeg liker det jeg får i filmen. Filmen har en veldig nedpå og avslappet stemning. Dette er akkurat passe skrudd til i krysningen mellom action og komedie med noe kriminalitet som skal spanes på. Og Spanerne har godt humør i det de skriker og hyler i leiligheten og har et frekt smil på lur når en de går glipp av en kvinne som tar av seg på overkroppen i en av leilighetene de spaner på. Her får du mange artige replikker som er fremført med passe sjarme som gjør at du får et flir på kjeften.

Og selvsagt kompliseres det hele gjennom at den eldste spaneren prøver å sjekke opp den pene kvinnen han spaner på. Dette føles litt halvfrekt og skaper en del av dynamikken i filmen. Det er også en spenning i det at han eldre er i leiligheten til den yngre kvinnen og spaner på henne derfra og ser henne i lite eller ingen klær. Der føles også filmen litt frekk i det hjørnet i det han flere ganger nesten blir fersket. Og så får filmen også en romantisk del, som man merker skal utvikle seg. Det føles som en uproff flørt som filmen kjører på med som en av sine trumfkort.

Dette er kult fotografert av John Seale som har skapt foto til verk som Harry Potter og de vises stein, Rain Man, Vitne til mord og Den talentfulle mr. Ripley, for å nevne noe. Filmen har et noe mørkt preg og foregår i le av mørke i det Spanerne jobber i de sene nattestimer. Liker fotoet som skapes gjennom det spanerne ser i kikkerter og annet gjennom vinduer og gjennom å observere dem i leiligheten de spaner på og samt fra spaningsleiligheten. Klippen er også godt levert av Tom Rolf og Michael Ripps. Musikken oser av 1980-tall i filmen med både fløyte og med litt funky preg. Den er levert av Arthur B. Rubinstein som også gav oss musikken til WarGames i 1983.

Liker den lette og ledige stemningen i filmen. Dette flyter fint avgårde, men det er ikke så mye action å spore som jeg kanskje hadde forventet. Det er heller mer spenning og frekt servet humor som liver opp inntrykket. Dreyfuss kjører mesteparten av showet, da han alltid er på ‘fremmed’ territorium på fronten. Det gjør at han er mer senter for handlingen og Emilio Estevez holder seg mer i bakgrunnen i spaningsleiligheten, men han spiller bra alene og gjør Dreyfuss god i det han er i samme replikkveksling som ham mange ganger, og vi føler de jobber bra sammen som et team.

Det blir også noe moro ut av at ting kompliseres ekstra med at en av spanerne prøver å sjekke opp den de spaner på. Og det er litt rart at den andre spaneren ser på hva som skjer fra kikkerten. Og det er der denne filmen kommer mest til sin rett i dialogen mellom sjekkespaner og lekker kvinne som blir spanet på, og samt det som sies når sjekkespaner kommer hjem i spanerleiligheten til sin arbeidskompis. Og mye av filmen er nesten litt for gitt, selv om man lurer litt på hvordan dette vil ende visen.

Men selv om det er mye bra med filmen, har den mer å gå på i skjæringspunktet mellom handling, spenning og humor. Det fordi filmens handling er litt vel enkel og dette kunne med fordel ha vært skrudd mer til. Premisset for filmen er dog ganske kult, men det mangler noe mer innhold for å få både komedien og det hele til å føles mer helhetlig og interessant hele veien.

Men det filmen mangler i raskhet og story, tar den igjen på skuespillerkjemi og fremføring av gode replikker for å myke opp stemningen. I forhold til tid er dette ganske greit og det er ikke rart at dette fikk en oppfølger, selv om jeg ikke skjønner helt hvordan de skal ta dette videre, med et såpass enkelt konsept. Det er dog noe en del action helt mot slutten og det redder mye av inntrykket, men det er ikke nok til at filmen føles helhetlig nok på actionfronten. Derimot er filmen inne på noe og bra underholdende når den er på topp. Derfor ruller jeg fire sterke øyne på terningen og anbefaler dette videre, selv om starten er mer søvnig, og kunne vært noe kortet ned for å la action og spenning ta mer plass.

[ Filmen kan streames på Disney+ ]

Se om film er på streaming:

- Spanerne 2 - En tam og slitsom andre omgang med spanerne

- Kodenavn Nina - Ujevn og litt langtekkelig agentfilm
- Spanerne 2 - En tam og slitsom andre omgang med spanerne
- The Hard Way - Varierende actionkomedie med Michael J. Fox
- Bird On A Wire - En intens jakt på Gibson og Hawns rollefigurer
- WarGames - Da datamaskinen skulle styre forsvaret...
- Saturday Night Fever - Everybody was discodancing!

• Spanerne
  • Moviehole