Anmeldelse av Planet Of The Apes, amerikansk film fra 1968

Sci-Fi, Fantasi, Action, Eventyr Spilletid: 112 minutter Aldersgrense: 15 år

Skikkelig undervurdert sci-fi-klassiker

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.10.2009]

Et romskip vender tilbake til jorden etter å ha vært ute på en ferd over et halvt år. De har kjørt med nesten lyshastighet og det betyr at jorden er blitt mye eldre enn da de forlot den ifølge teoriene. For dem har det gått måneder men da de kommer til jorden har det gått tusener av år. Alt kan ha skjedd på den tiden, man vet ikke helt hva en skal forvente seg...

Filmen begynner i det romskipets kaptein kompletterer sin siste rapport før landing. Han kobler over til automatisk styring, og er i datamaskinens hender. Kapteinen har kommandert mannskapet inn i en lang søvn og snart skal også han sove. Om mindre enn en time er deres ferd borte fra Cape Kennedy over. De har vært seks lange måneder i verdensrommet med vår tidsregning.

Ifølge doktor Hassleins teori om tid i kjøretøy som kjører med nesten lysets hastighet, så har jorden blitt nesten 700 år eldre siden de forlot den, men for mannskapet har det altså bare gått seks måneder. De vet rett og slett ikke hva som venter dem da de kommer tilbake til jorden. De lander i et stort vann i ørkenen og romskipet begynner å synker så de må forlate det raskt. Men før de drar tar de en kikk på romskipets innebygde jordtid som viser at det er gått flere år enn forventet og de befinner seg nå i år 3978. Det betyr de har vært borte fra jorden i hele 2000 år.

Med denne herlige fremtidsleken føler jeg at vi får er en utrolig kul introduksjon til en film. Som seer vet en ikke hva en skal forvente seg. Man vet akkurat like mye som mannskapet i det vi entrer filmen og oppdager med dem denne nye og spennende jorden hvor alt kan vente dem. Teknisk sett er også filmen lovende. Filmmusikken er solid og engasjerende. Den får veldig godt fram den mystiske stemningen som preger filmen. Det er også veldig gode kostymer som gjør at eksempelvis apeillusjonen fungerer.

Charlton Heston spiller hovedrollen i filmen og gjør en super innsats. Han viser virkelig at han er en god karakterskuespiller. Dette er filmen der han lirer av seg det utrolig kjente filmsitatet: 'Take your stinking paws off me, you damned dirty ape!'. Resten av crewet leverer også en varene og får dette til å virke troverdig nok til å engasjere seg i.

Filmen har en utrolig god begynnelse som helt dekker helt over at filmen er laget for over 40 år siden. Filmen fortsetter også i samme ånd, og med det merker man at dette er en solid klassiker. Som det ligger i tittelen så forventer vi oss aper i denne filmen og det får vi, men på en helt annen måte en en kanskje forventer. Filmen er interessant med flere hensyn og tar opp interessante problemstillinger som også gir filmen dybde. I tillegg er filmen også et solid stykke science fiction-eventyr. Man blir enormt fascinert av å se dette. Jeg frydet meg over den geniale historien som er ypperlig fortalt. Dette har med andre ord alt en god film bør inneholde.

- War for the Planet of the Apes - Apekalypse nå!
- Dawn of the Planet of the Apes - En ypperlig og kvalitetstung blockbuster!
- Rise of the Planet of the Apes - Apene slår tilbake!
- Planet Of The Apes - Ikke helt vellykket remake
- Planet Of The Apes 5 - B-preget oppfølger
- Planet Of The Apes 4 - Interessante problemstillinger, men det blir med det
- Planet Of The Apes 3 - Ape vs. mennesket i et drama med interessante problemstillinger
- Planet Of The Apes 2 - Tilbake til Apeplaneten i en passe stødig oppfølger!

- The Boys from Brazil - Jakten på rømte nazister i Sør-Amerika
- Papillon - Blant de beste fengselsfilmene
- Patton - Utsøkt krigsfilm

- Sci-fi-klassiker som fremdeles har mye substans

• Planet Of The Apes
  • Timeout.com
  • Moviemadness.blogg.no
  • Lawrence.com
  • KPBS.org
  • Filmcritic.com
  • ColeSmithey.com
  • Journal and Courier (Lafayette)
  • Reelviews.net
  • Apollo Guide