Anmeldelse av Mission to Mars, amerikansk film fra 2000

Action, Sci-Fi, Thriller, Drama Spilletid: 113 minutter Aldersgrense: 11 år

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi

Marsferd slik Hollywood så det fra milleniumsåret

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.07.2022]

Vi befinner oss på 2020-tallet og menneskeheten er i ferd med å sende folk til Mars. De første jordboerne på Mars får derimot en ugjestmild velkomst da en mystisk storm tar mesteparten av folka. Kun en mann overlever og sender melding om hva som har skjedd. Det gjør at de sender et nytt team, så får vi se hvordan de klarer seg og om de lærer noe nytt om den røde planeten…

Filmen er utrolig tøysete. Det er en svært munter stemning fra start med en flørtepus som prøver seg på alle jentene for å få seg et ligg. Det er ikke mye handling i filmen og det skjer mye problemer rundt hver sving og nærmest alt som går galt gjør det, uansett om det er realistisk eller ikke. De kommer raskt til Mars og på den røde planeten er det nok som lurer i skyggene, men hva det er er det man skal finne ut av i filmen. Det er mye dumt i denne filmen som at våre venner bare står å ser på at en fare nærmer seg dem og de reagerer ikke før alle dør rundt dem.

Det var mange filmer som kom i samme periode om romferder i alt fra Lost in Space til Armageddon. Du har også Red Planet om en Marsferd som kom samme år som denne filmen. Det er dog noe blockbusterfølelse i Mission to Mars å spore, selv om dette er blant filmene som floppet mer enn den gikk hjem hos folket. Husker ennå hvordan hauger av Mission to Mars gikk for spottpriser i videobutikkene, der man antar at aldri nye VHS-er har aldri gått så billig før. Dette føles litt plump, men av og til er det litt befriende å se en actionkomedie av det hjernedøde slaget. Filmen forsøker også å skape en del såre øyeblikk, men disse øyeblikkene sitter ikke. Der filmen er best er når den spiller på det useriøse.

Regien er levert av Brian DePalma. Han er et meget kjent navn på blokka og har levert klassikere som Scarface, Mission - Impossible, Carrie med mer. Han har vært en yngling blant kritikere og filmfans, men dette er blant de filmene folk heller vil glemme enn huske. Likevel er dette en film som føles som en vits, men har enkelte svært kule scener og fotoarbeid. Musikken er litt drømmende sci-fi-aktig med litt mystikk i den, men samtidig er ikke musikken noe som setter seg i hjernebarken. Effektene er okei for sin tid, men du merker at dette begynner å dra på årene og de typiske dataeffektene som på ‘sandstormen’ på mars ser meget fake ut.

Noen sci-fi-scener fra rommet er ganske kule. Særlig får vi en del kult foto av romskip. Du får også en del fiffige og avanserte scener inn i romskipet i vektløs tilstand. Vi snakker scener som er i samme gaten som de populære scenene fra 2001, En romodysse med et hjul der man ser rollefigurene går og oppholder seg i romskipet som snurrer uten at de faller av. Og en del av disse romscenene er de som trekker opp filmen og vi ser med dem at denne filmen egentlig er bra påkostet. Så får det heller være at manuset er en vits og resten av filmen føles som reint sprøyt.

Skuespillet er ganske dårlig i filmen med skuespillere som Tim Robbins, Don Cheadle, Connie Nielsen og Gary Sinise. Ikke de mest kjente skuespillerne, men noen av dem var okei kjente navn på den tiden filmen kom ut. Skuespillerne ser ut som de har det gøy på jobb og improviserer en nok noe, siden ikke manuset har så mye å dybde eller annet å by på. Alle replikkene i filmen er bare sprøyt og ingenting tror man på av det som fremføres av skuespillerne. Men likevel observerer man dem og ser hva som skjer, selv om filmen med det føles noe hul. Det høres ut som skuespillerne bare tøyser når de snakker.

Det er moro å se på dramatiseringen i filmen. Det skapes spenningsmomenter hele veien og man føler derimot ikke spenningen på kroppen. Til det er dette alt for intetsigende. Det vil si at dette føles litt som å se en veldig påkostet b-film. Selv de respekterte skuespillerne klarer ikke å redde dette fra å bli en kalkunblockbuster. Du får også en metallisk stemme i romskipet som høres litt for typisk og svært komisk ut. Hadde det ikke vært lettere med en vanlig stemme, når man først har en stemme i et romskip og har ’allverdens’ med ressurser som disse har. Men uansett så er det vel ikke dette som er filmen man tenker så mye på troverdighet, selv om filmen forsøker å gi et inntrykk på at dette kunne sett slik ut når man besøker Mars for første gang. Og noe av kostymene og hvordan ting ser ut, føles riktig, særlig en del av romsekvensene føles relativt greie.

Man kan omtrent oppsummere filmens handling på to linjer. Det skjer i grunnen gjespende lite i løpet av filmen og man trenger ikke være rakettforsker for å vite at dette ikke er en toppfilm. Det er med andre ord ikke rart at publikum ikke gikk mann av huse for å se filmen da den gikk på kino, leie den på VHS eller eie den. Likevel er det en del underholdning i filmen, selv om dette føles alt annet enn autentisk og filmen føles alt for tilgjort. Replikkene føles mest som babbel. Filmen er også noe lang, men kommer mer til sin rett mot slutten, selv om det er mye armer og bein og mye rart som skjer.

Men til tross fra at filmen ikke føles om en vinner, så er ikke dette så dårlig som mange skal ha det til heller. Det har nærmest gått sport i å hate denne filmen, og jeg vil påstå jeg ble litt positivt overrasket. Vel er ikke dette den mest solide filmen og det er mye her som ikke henger på greip og samt effekter som ser utdaterte ut, men filmen har noen fotomessige kvaliteter og litt kulhet i rommet som varmer et sci-fi-hjerte. Derfor får denne mildt sagt ujevne filmen 3 greie øyne på terningen og en anbefaling om du er stor sci-fi-fan og har sett alt annet. Dette er en grunn actionfilm for en tanketom kveld med gutta eller jenter som liker sci-fi og action.

Se om film er på streaming:

- Mission - Impossible - Første film glimter virkelig til
- Carlitos Way - Undervurdert gangsterfilm
- Raising Cain - Enda en Hitchcock-hyllest, i en delvis mislykket film
- De ubestikkelige - Bra gangsterdrama om Al Capone
- Scarface - En av de mest hensynsløse mafiaskildringer!
- Blow Out - Strålende og meget undervurdert De Palma-thriller
- Carrie - Spesiell film som delvis lykkes