Anmeldelse av The Gray Man, amerikansk film fra 2022

Action, Thriller Spilletid: 129 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Actionfilm - Les flere.

Noe ‘uryddig’ sommerpopcornaction fra Netflix

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.07.2022]

Vi følger agenten Six som etter å ha utført et oppdrag der han lot det etiske gå foran det de slemme oppdragsgiverne ville. Dette legger rekruttereren FitzRoy, fra selskapet Sierra, som jobber med å skape en hemmelig gruppe med spesialfolk. 18 år senere jobber Six for CIA og Sierra har fått noen råtne egg i gruppen og har skjøvet FitzRoy ut i kulden. Etter at Six kommer over en Sierra-agent som sitter på vitale opplysninger om de ‘råtne eggene’ som Six overtar på en disk. Dette gjør ham til fritt vilt for de som jager ham med alle midler for å få kontroll på disken…

Alt starter i et fengsel der vi ser Ryan Gosling og Billy Bob Thornton som unge. Denne scenen ser ganske datamanipulert. Like etter hopper vi til nyttårsaften der en agent prøver å gjøre et leiemorderoppdrag der han viser at han gjør ting på en annen måte enn antatt. Filmen er godt laget reint teknisk sett, selv om ikke alle effektene er på toppnivå. Filmen er fargerikt skapt og har et visst nivå over seg. Det er okei driv i actionsekvensene. Filmen har en introduksjonsmusikk som minner om en blanding mellom musikken i Matrix og Terminator. Dette minner om en blanding mellom Mission Impossible, James Bond og Jason Bourne.

Regien er ved Marvel-ynglingene Joe Russo og Anthony Russo. De har fra før regissert to Captain America-filmer og de to siste Avengers-filmene. Av skuespillere treffer vi alltid så velspillende Ryan Gosling (La La Land, Drive og Blade Runner 2047) i hovedrollen. Han gjør en grei og sympatisk rolle, men får ikke nok å spille på til å heve inntrykket skikkelig. I andre roller treffer vi også ringreven Billy Bob Thornton og Chris Evans som spiller Captain America i Marvels rike filmunivers.

Netflix har her fått laget en fullblods actionfilm med noen milliarder kroner i budsjett. Men filmen ser ikke riktig så dyr ut, men litt påkostet ser da filmen ut med scener der man har gjort skuespillerne yngre med mer. Dette foregår på mange steder på kloden der vi ser at agentene bruker verden som sin ‘lekegrind’. Det blir etter hvert høyt tempo i actioen og du får relativt mange actionscener og noen av dem er ganske kule, men du får ikke helt godfilmfølelsen, selv om dette er typisk blockbustermateriale.

Du blir litt mer betrakter i filmen og kommer ikke tett nok på hovedrollefiguren i starten. Det er ikke like lett å komme inn i hva som egentlig foregår. Filmen bare rusher videre fra destinasjon til destinasjon uten at vi knyttes nevneverdig til det vi opplever. Historien i filmen føles litt intetsigende og dette flyter ikke like bra. Noen plottelementer føles litt overkomplisert. Manuset er svært tynt og dette kunne vært løftet en del hakk om manusblekka hadde vært mer gjennomført. Det er akkurat som om dette ikke henger helt sammen.

Alt i alt er dette helt grei skuring. Du får dog fjærlett underholdning som jeg tror mange kommer til å se. Filmen gir deg nok noe av det du ønsker å se å se i en sommerpopcornfilm. Dessverre er filmen for grunn for sitt eget beste og det intetsigende manuset og den platte og fraværende karakteroppbygningen i filmen stikker kjepper i hjulene for at dette kan skikkelig skinne. Du øyner konturene av en storfilm men selv om skjelettet er der så mangler kjøttet på beinet for å få dette mer helhetlig.

Men som actionfilm rett på streaming med høyt budsjett, burde dette vært mer gjennomarbeidet i alle ledd, ikke bare i actionsekvensene som er ganske greie i seg selv og nok er det filmen blir solgt inn på, sammen med rollelisten som favner fra Coen-ynglinger til flere kjekkaser med bra rykte for både gammel, middelaldrende og ung. Når det gjelder rating så får dette akkurat en score midt på treet, da jeg har sett langt dårligere filmer og en del ting er underholdende av de komponentene man får underveis. Jeg vil også tro at dette føles bedre, jo mindre film man har sett fra før.

Se om film er på streaming:

- Avengers: Endgame - Den episke avslutningen på en episk saga
- Avengers: Infinity War - Underholdende totalgigantisk stormannsgalskap
- Captain America: Civil War - Godt og gjennomarbeidet om heltesplittelse!
- Captain America: The Winter Soldier - Storslått effektaction av et Marvel-høydepunkt!
- Welcome to Collinwood - Taperkomedie som ikke overbeviser nok

• The Gray Man