Anmeldelse av Intolerable Cruelty, amerikansk film fra 2003

Komedie, Romantikk Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 11 år

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

Coen med lettevekterkomedie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.08.2022]

Vi følger lykkejegeren Marylin som ikke bryr seg døyt om kjærlighet og bare er ute etter penger og verdier. Hun møter ofte på skilsmisseadvokaten Miles Massey i retten og de begynner å få øyene opp for hverandre, men det er ikke så lett å inngå en pakt med en djevelsk kvinne som lever av å lure naive menn...

Regien er levert av Coenbrødrene, som er viden kjent for kvalitet i sine filmer og dette er en god komedie støpt fra deres filmmakeri. Coen-brødrene står bak klassikere som Fargo, No Country for Old Men og True Grit. Denne gangen gir de oss en litt utypisk komedie. Det vil si en film uten det store særpreget som ofte definerer filmbrødrene. Filmen er fargerikt laget og ser dog bra ut på mer tradisjonelt vis.

Dette er nok kanskje det nærmeste vi noensinne vil se Coen-brødrene lage en blockbuster. De lager ofte dramakomedier med 'svung' over, men dette er mer som en ekte Hollywood-komedie å regne. Om du skal se noe mer tullete, så se heller Burn After Reading, som er en Coenkomedie der de går helt bananas, men som er omtrent mindre substans i enn denne. Men i Intolerable Cruelty kommer de tettere på hva den vanlige filmtitter vil ha, men dette er nok noe som Coenfansen ikke liker så godt. Det kan være grunnen til at dette ikke fikk så god score på IMDB.

Dette er bare ment som underholdning og filmen føles mer tradisjonell enn Coens andre filmer. Filmen er dog friskt laget. Elsker hvor slemme alle er med hverandre i filmen. Vi får se mange ekteskap gå i oppløsning med en ekstra snert der ingen vil gi noe fra seg. Filmen åpner med en ektemann som kommer hjem og finner elskeren til kona på soverommet. Og dette danner grunnlaget for dette som kan sees på som en romantisk komedie som fikk mye ros da den kom, men som er litt glemt i ettertiden.

Skuespillet er også bra med god komisk timing av alle de involverte skuespillerne. I front finner vi George Clooney og Chatrine Zeta Jones. De spiller hverandre gode og danner et bra frontpar for en komedie av dete salget med kvalitet i limet. Clooney får mye skjermtid og fungerer omtrent som en parodi på seg selv og Zeta Jones er den djevelske ‘drømmekvinnen’. Og så får vi også innslag av Billy Bob Thornton, som er en av Coens skuespillerynglinger. Han leverer en taperrolle som vanlig. I andre roller finner vi andre kjente fjes som Geoffrey Rush (Kongens Tale og Pirates of the Caribbean) og Richard Jenkins.

Hele blandingen er utpreget komisk med et lite sært preg. Likte humoren i filmen svært godt. Den er herlig med snert i replikkene. Og selv om historien er overmåte enkel, så leverer dette sakene sine godt. Det er dog noen sidespor i filmen, i eventyret om en kvinne som går over lik for å skape en ‘levevei’. Komedien leverer varene, men dette holder ikke helt samme kvalitet som når Coen-brødrene skrur på det sære og sjarmfulle svinghjulet. Men jeg sammenligner filmen med de andre romantiske komediene som er laget der ut og da er dette ganske solid, men langt i fra den filmen Coen-brødrene kommer til å bli husket for. Til det er dette for ‘vanlig’.

Terningkast: 5-

Se om film er på streaming:

- The Ballad of Buster Scruggs - Netflix presenterer en magisk og spesiell Coen-western
- Hail, Caesar! - Coen-light med fornøyelige øyeblikk
- Inside Llewyn Davis - Sært til tusen, men et must om du er Coen-fan