Anmeldelse av Purple Hearts, amerikansk film fra 2022

Romantikk Spilletid: 122 minutter

Omtalespalte: Romantikk

Her finner du omtaler av romantiske filmer.
Les flere spalteomtaler: Romantikk
- Streaming - Les flere.

Romantisk drama med mye følelser på Netflix

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.08.2022]

Vi følger musikeren, Cassie Salazar, som etter kort tid gifter seg med sitt mannlige motstykke Luke Morrow. De er veldig forskjellige, men har troen på kjærligheten. Det virker som det har gått veldig raskt i svingene der, men det som begynner med som overfladisk kjærlighet utvikler seg til noe mer etter en ulykke som setter parforholdet virkelig på prøve. Da må han jobbe med seg selv og hun har en å omfavne og de får mer tid til sitt eget kjærlighetsliv, selv om forholdet ikke bare er en dans på roser…

Det er lystig og ledig stemning på baren i starten. Får nesten litt Coyote Ugly-vibber der kvinnene sitter i førersetet. Kvinnen i front kjører showet og viser at hun kan sette mennene på plass med å være en myndig og språkbeherskende sterk ung kvinne. Du får en fortelling om en sterk ung kvinne i front som kan snakke for seg og er talentfull, men verden jobber mot henne. Problemene kommer til syne på apoteket da hun ikke får ut den livsviktige medisinen sin fordi hun ikke har fornyet forsikringen sin. Kvinnen bak disken sier de kan løse det for 500 dollar, men det har ikke hovedpersonen til rådighet.

Netflix har skapt en ny dramafilm med en kvinne i registolen. Det er blitt en film som nok mest er skapt for den feminine delen av befolkningen, selv om jeg som mann ikke hadde noe problem med å se filmen. Du får en film om livet og forskjell for livet som kvinne og mann. Han drar i krigen som soldat og hun er hjemme og venter på ham. Hun er en kvinne med bein i nesen og han en pen ung mann som prøver å gå sine egner veier, men i samme fotspor som sine forfedre i millitæret. Hun er god på musikk og liker å uttrykke seg gjennom det, men er flink med ord.

Skuespillet er ganske greit uten å briljere. Sofia Carson spiller hovedrollen i filmen. Hun kjenner du kanskje best som Ava Jalali fra TV-serien Pretty Little Liars: The Perfectionists, og samt i Descendants-filmene til Disney. Og i den andre hopvedrollen finner vi Nicholas Galitzine som nok er mest kjent for rollen som prins Robert i Disneys ektefilmversjon av Askepott fra 2021.

Purple Hearts er en filmatisering av boken fra 2017 med samme navn av Tess Wakefield. Filmen er regissert av Elizabeth Allen Rosenbaum og det merkes at det er en kvinne i registolen. Det gjør at det blir mye fokus på å vinkle dette fra en kvinnes ståsted, og det gjør filmen bra. Dette er en skikkelig jentefilm som tidvis virkelig glimter til. Fotoet er litt følerisk og har litt friskhet i seg som passer med resten av det verket stråler ut. Det samme kan sies om musikken som også er med på laget. Vi følger jo en som liker å synge og da er musikken en viktig del av produktet. Men i stedet for å skrive brev når de er fra hverandre, så shatter de på nett når han er i krigen og hun er hjemme og de tenker på hverandre.

Fikk litt følelse til handling fra jentedramaer på 1990-tallet med oppdatert innhold med 2010-filming og lydspor av dagens standard. Det gåes mye rundt grøten og noen problemer tordner seg opp rundt forholdet, men vi skjønner at dette handler om kjærlighet. Dette kan minne litt om en film som har litt TV-serietempo og handling som er litt nedpå, på samme måten som mange TV-dramaserier er for tiden. Det er også en viss virkelighetsflukt i dette også, som du er med på en fest, mye kjærlighet, musikk og et liv utenfor ditt eget. Og hvilken jente liker ikke et forhold som begynner med kjærlighet basert på utseende og så utvikler det seg til noe ikke bare fysisk når han blir funksjonshemmet etter en ulykke.

Det blir mye ‘føleri’ i filmen. Likevel er dette en bra folkelig film for jenter som gir dem mye av det de vil ha. Og det kan nok forklare hvorfor filmen ligger som nummer en på toppen av Netflix Norge sitt innhold foran The Gray Man med superpopulære Ryan Reynolds. Men selv om filmen har en del kvaliteter med seg, så har dette aldri noe klassikerpotensiale. Til det er filmen litt for tilgjort med et innhold som er inne på noe men som har mer å gå på.

Men folkelig er dette med stor F, eller stor K for kvinnelig. Noen dager er det greit å bare se noe som fenger, selv om det ikke er genialt. Det er på samme måten som de mange actionfylte typiske guttefilmene av Segal eller Van Damme, som jeg elsket før, som jeg må innrømme at denne filmen er milevis bedre enn de jevne oppskriftsfilmene der. Jeg tror jeg kaster en firer for filmen. Det fordi jeg tror filmen treffer godt innenfor sitt segment. Liker også at musikken blir en fin del av filmen, fordi det betyr mye for henne og er noe hun er god på.

Filmen er ikke like fornøyelig og sterk som ‘Et helt halvt år’, for å nevne en annen jentefilmfavoritt hos mange, men denne filmen har noe av de samme komponentene. Og halvveis inn i filmen føler jeg dette vokser mer på meg. Klisjeene kommer dog lett, men hva gjør vel det? Er det et anstendig følelsesdrama man ønsker, så er dette filmen for deg. Det er også litt befriende med en film om kjærlighet i sin pureste form der man bryr seg om hverandre og lever sammen, selv om ting kan være vanskelig. Med andre ord er dette en film jeg tror mange som søker slikt type innhold virkelig vil like.

Se om film er på streaming:

• Purple Hearts
  • Epoch Times