Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi en bedre brukeropplevelse. Se link over for hva informasjonskapsler brukes til.
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av Orphan: First Kill, amerikansk film fra 2022

Skrekk Spilletid: 99 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Kinofilm

Les flere kino-omtaler med mer.
Underspalter:
- Skrekkfilm - Les flere.

Forløperen rundt Esther skuffer...

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 11.08.2022]

I forløperen til Orphan (2009) møter vi på problembarnet Esther, og får vite litt mer om hva som skjedde i forkant av førstefilmen, samt hvordan hun begikk sitt første drap…!

Annonse:

William Brent Bell har overtatt regissørstolen etter Jaume Collet-Serra som gjorde førstefilmen. Bell står fra før av bak de to relativt tamme The Boy-filmene, og han fortsetter med sin milde skrekk-stil også med Orphan 2.

Historien om Esther er en prequel som forteller opprinnelseshistorien til dette skrekkens barn, hvordan hun tok navnet Esther og endte opp hos familien i førstefilmen. Allerede her begynner det å skurre. Skuespiller Isabelle Fuhrman, forsåvidt god i rollen, ser jo nemlig unektelig langt eldre ut her, enn i den 13 (!) år eldre førstefilmen. Men, jaja, pytt pytt. Heldigvis har man ikke falt for å dynke henne i halvdårlig CGI. Det er da noe positivt.

Men altså… Esther ja, som opprinnelig heter Leena, har en sjelden hormonell sykdom som hemmer hennes fysiske kroppslige vekst, men som likevel gjør henne til en voksen dame, i et "barns" kropp. Etter å ha rømt fra en estisk psykiatrisk avdeling, stjeler Leena identiteten til den forsvunnede jenta Esther Mauerova.

Når så “Esther” vender tilbake til sin familie, oppstår det uenigheter rundt hvorvidt Esther faktisk er den samme jenta som forsvant for 4 år siden. Esther er besatt av sin far, hun elsker ham, og ønsker all oppmerksomheten. Hun forsøker videre å splitte sin mor Katie, som ikke tror på henne, og sin far Richard som er langt mer overbevist. 

Det er, fremdeles, nærmest kun innen skrekkgenren at karakterer enda slipper unna med å være helt borte når det gjelder både troverdighet, realisme, intelligens og klarsyn.

For verken faren til Esther, psykologen hennes, eller andre i nær omgangskrets, synes å stusse over at det ikke er samme jente som vender tilbake, kun 4 år etter at hun forsvant. Men slikt må visst til, for å legge premisset rundt en historie som dette. Det er trist, for det er i hvertfall ikke noe troverdig. 

Første del av Orphan 2 halter seg i vei med flere irriterende ulogiskheter, og hvor man sitter og føler at man har sett det aller meste før. Det er lite nytt å tilføre genren her og føles stort sett formularisk og forutsigbart.

Men så kommer det i det minste plutselig en twist som selv undertegnede ikke så komme! Plutselig tar historien en vending som både er overraskende og eh… såpass rar, at man ironisk nok nesten ikke forstår når den kommer. Det blir nemlig både noe, igjen, lite troverdig over twisten, samtidig som den ikke gir noe som helst mening til sentrale karakterers oppførsel i forkant av vendingen.

Men altså, twisten er forsåvidt kjærkommen den, og skaper ubalanse i vår tiltro til karakterene. Den tilfører et skifte i både hvem man heier på og hvem man blir engasjert av. Det som dog fremdeles glimrer med sitt fravær, er et større dypdykk ned i Esthers galskap - hvorfor hun er så voldskåt, sint og bitter som hun er. Er det grunnet sykdommen sin? Gudene må vite, for her spekuleres det ikke i det hele tatt, verken fra foreldrene, leger, eller andre fagfolk rundt henne. Merkelig.

Etter at twisten kommer, forandres mye av både stemning og stil, noe som riktig nok tilfører filmen et visst underholdningspreg. Sånn sett er Orphan: First Kill forholdsvis underholdende, og trenger selvsagt ikke være en genistrek av en film for å settes pris på. Er man erfaren skrekk- og spenningstilskuer, vil det likevel fort irritere at man ikke skal klare å skrive troverdige filmer, karakterer, reaksjoner og menneskelige handlingsmønstre, bare fordi det nettopp er skrekk og oppdiktet spenning.

Hadde man klart å skjerpe seg opp også her, kunne filmer som Orphan virkelig vært solide saker! Orphan 2 er imidlertid et godt eksempel på en film som tramper på logikk og lager seg selv plotthull, til fordel for overraskende twister og vendinger, men hvor man dermed tar for gitt at publikum sluker dette rått. Slikt irriterer! Svært få andre filmer og genre slipper nemlig unna med slikt, så hvorfor får skrekkgenren fortsette med dette, gang etter gang? 

Hvis man er fornøyd og tar til takke med nok et tomt skrekk-ikon, ja så setter man sikkert pris på Esther og hennes opptreden på filmduken også. Som introduksjonsfilmer til skrekkgenren, blant annet for yngre mennesker, kan filmene om den ravende galne Esther dessuten være helt grei underholdning. Det sviende irriterende, er at det likevel er vanskelig å anbefale filmene, nettopp fordi de er så særdeles svake og dumme, i bunn og grunn. De ligger og vaker et sted mellom grei camp-underholdning, og hoderystende svak manusskriving, hvor altså plotthull og menneskelig irrasjonell oppførsel er noe man heller overser, til fordel for andre sider i filmen. For det skal ikke mye til før man merker hvor lite tillit og respekt filmskaperne har til publikum når man overværer en film som dette. Til slutt er ikke engang filmen særlig spennende og skummel, mye fordi man vet det mest sentrale rundt Esther, siden dette er en prequel. Blæh... tullefilm.

(Foto/Copyright: Another World Entertainment)



Se om film er på streaming:



Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Separation - Tregt grøss som ikke helt evner å skremme
- The Boy - Hult og tomt om liksomskummel guttedukke
- Stay Alive - Når dataspillet blir virkelighet...

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(3,3 av 6 - 15 stemmer)

Kritikker i media

  • Orphan: First Kill
  • Vudu.com
  • IGN.com
  • The Guardian
  • RogerEbert.com
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Filmfront
  • ng.se
  • slantmagazine.com

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2022 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.

   Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES