Anmeldelse av Nope, amerikansk film fra 2021

Thriller, Skrekk Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 15 år

- Skrekkfilm - Les flere.
- Thriller - Les flere.

Overbeviser igjen som vår tids skrekk-auteur!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 17.08.2022]

Da faren i familien dør etter en bisarr og mystisk ulykke, må hans to barn overta driften av den store heste-ranchen. Søsknene OJ og Emerald er dog to rake motsetninger, og når de begynner å bevitne mystiske og uforklarlige hendelser der ute i ødemarka, hoper problemene og utfordringene seg opp.

Regissør Jordan Peele vender med Nope tilbake med nok en heidundrende godtepose av en filmatisk opplevelse, ispedd så mye godsaker, elementer, nivåer, lag og underholdning, at det er umulig ikke å bli revet med!

Etter farens død må altså OJ og lillesøsteren overta hesteoppdrettsvirksomheten, en geskjeft som består av å tilby filmindustrien trente hester til filminnspillinger. Men det går treigt, og søsknene blir dessuten opptatt av å finne ut av hva i alle dager som skjer i dalen rundt gården!

Nope er bare Peeles tredje film som regissør, men om det skulle være noe tvil setter han med Nope spikeren i kista overfor dem som trodde Get Out bare var et blaff og et lykketreff. Etter den også svært så velfylte og beundringsverdig mangfoldige Us (2019), utvider han med Nope den filmatiske horisonten sin ytterligere.

Det er vanskelig å gå for nært innpå handlingen, uten å røpe for mye. Denne filmen skal oppleves i mest mulig uvitenhet. Men altså…se for deg en virkelig vellykket M. Night Shyamalan-film, iblandet litt Stephen King, en dose erkeamerikansk populærkultur, samt retro western- og sci-fi tematikk, ja så nærmer du deg, bittelitt.

Her får man innslag av både skrekk, samfunnssatire- og kritikk, alle elementer som nå virkelig kjennetegner Peeles filmografi. Men her er også humor! Særlig karakteren til Keke Palmer i Emerald, er et fyrverkeri av ei dame, en rake motsetning til sin langt mer introverte storebror. Kontrasten i søsknene fargelegger filmen igjennom, og tilfører snert, humor og vidd som gjør historien veldig sjarmerende.

Daniel Kaluuya som OJ er en veldig rolig, standhaftig og stødig kar. Han nærmest underspiller her, noe som også gjør ham litt mystisk og vanskelig å lese. Men dette føles også selvsagt helt bevisst, for Peele lar åpenbart ingenting være opp til tilfeldighetene. Nope er ellers også spekket med hint, referanser, hyllester og koblinger til filmhistorie, popkultur, samfunn og øvrig historie, på en så imponerende velflettet måte, at det blir umulig ikke å beundre og anerkjenne!

Nope er en blockbuster for de kresne. For intelligente. For intellektuelle. Og for de fleste andre også. Poenget er at Jordan Peele lager filmer som tvinger oss til å tenke, men aldri uten at han mister evnen og fokus på å underholde stort underveis. Dette er et storslått audiovisuelt spetakkel, hvor vi menneskers trang til å befeste det storslåtte til film, har en vesentlig posisjon i hele historien. Vi har alltid higet etter det største og mest spektakulære, helt tilbake til filmmediets spede start. Regissør Peele kan virkelig sin filmhistorie og teori, noe som morer oss stort underveis! Slik tilfellet også var med Get Out og Us, innbyr også Nope til flere gjennomsyninger, for her er det mye snadder å finne på veien! Den kunne alltids, som også de to forrige filmene, vært enda mer direkte skummel. Men er dette likevel noe som helst grunn til å la være å se denne filmen? Nope!

(Foto/Copyright: Universal Studios)

Se om film er på streaming:

- Us - En godtepose av en smart skrekksatire!
- Get Out - Smart, creepy og svært særegen skrekk!

12.09 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Overbeviser igjen som vår tids skrekk-auteur!': Vel... nå var det ikke mange 'monologer' i denne filmen. En monolog er når én person snakker. Du tenker kanskje på 'dialog'?
Historien var jo genial. Ikke elendig. Den har så mange lag, og som fungerer/går opp, at det skal godt gjøres å skrive noe bedre.
Og dette er ikke en form for skrekk som skal jump-skremme. Da får man se andre typer skrekkfilmer. Det betyr ikke at det ikke er mye underliggende creepy uhygge her av den grunn. Så selvsagt fungerer også de scenene som ikke nødvendigvis roper "BØ!". Det er hele poenget... å la være å rope "bø!", for det er som kjent en veldig billig måte å lage spenning på og som heldigvis har gått av moten for en del år siden nå...
06.09 sier poopie94: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Overbeviser igjen som vår tids skrekk-auteur!': oki. overbeviser igjen med eviglange monologer. Elendig historie. Har en god ide som fungere. Og enkle scener som faktisk er ganske intense. Eller i denne filmen var det EN scene. I Us hadde han 3 scener som fungerte. Og i Get out hadde han flere gode scener og en drivende god film. Men Us og denne filmen var ekstremt tam og overhypet.

• Nope
  • Themaineedge.com