Anmeldelse av House of the Dragon - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2022

Action, Eventyr, Drama, Fantasi, Romantikk

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

House of the Dragon - Sesong 1: En storslått fantasyserie

[Skrevet av: Stian, Dato: 19.08.2022]

House of the Dragon er basert på boken 'Fire and Blood' av George R.R. Martin, og tar opp handlingen 200 år før hendelsene i Game of Thrones. Et nytt cast og en ny historie er det vi får servert her. Serien forteller historien om House Targaryen og dens vei til makten.

I 2011 fikk vi servert en fantasyserie fra HBO, som senere skulle vise seg å bli megapopulær. Forfatteren George R.R. Martin fikk en TV-serie adapsjon av hans bok 'A Song of Ice and Fire'. Serien fikk navnet Game of Thrones. Serien endte opp med å få hele 8 sesonger. Underveis i TV-visningen av serien, ble det bestemt at det skulle produseres en Spinoff av serien. Navnet skulle vise seg å bli 'House of the Dragon'. Nå 3 år etter siste sesong av Game of Thrones, kan fansen endelig få fortsettelsen på franchisen.

Undertegnede er sikkert en av få i verden som ikke har hatt noen nevneverdig interesse av Game of Thrones-universet. Jeg så noen få episoder av serien, og husker jeg kjøpte sesong 1-3 på DVD. Jeg kom faktisk aldri så langt engang. Dette er noe jeg ønsket å gjøre noe med. Så når jeg hørte om Spinoffen som skulle komme, fanget det min interesse. Nå var det på tide at også jeg ble interessert i dette universet. Jeg kan med hånden på hjertet gledelig fortelle at mitt møte med Westeros i House of the Dragon virkelig endret mitt syn på interessen.

Dette enorme universet som George R. R Martin har skapt gjennom sine populære bøker, er en fryd å bli vitne til i TV-serie format. Hvor mye av handlingen som er hentet fra bøkene, kan jeg dessverre ikke si noe om, da jeg ikke har lest noen av de, men jeg kan anta at serieskaperne har tatt seg friheter til å utforske universet også utenfor historien som fortelles gjennom bøkene. At House of the Dragon kommer til å komme høyt på lista over årets beste serier, er det ingen tvil om. Serien innehar alt det som Game of Thrones hadde av sex, intriger og et kongelig spill om makten.

I denne nye fantasyserien spiller Matt Smith som Daemon Targaryen, Emma D`Arcy som Princesse Rhaenyra Targaryen, Olivia Cook som Alicent Hightower, Paddy Considine som Viserys, Rhys Ifans som Otto Hightower, Emily Carey som den unge Alicent Hightower og Milly Alcock som den unge Rhaenyra og Steve Toussaint som Corlys Velaryon. Det er disse som spiller de sentrale rollene i serien. Det er dog en god del bilroller som også gjør sin entrè underveis.

House of the Dragon starter ganske nedtonet uten de absolutt største høydepunktene. Vi får bli med inn i House Targaryen der vi fort får se at intrigene er på bristepunktet. Underveis i seriens gang begynner serien sakte men sikkert å finne fotfeste, der blant annet dragene som vi ble kjent med i forløperen gjør sin ankomst. Serien utforsker Westeros fra et litt annet perpektiv enn i Game of Thrones. Her foregår mye av handlingen innendørs i House Targaryen, mens de mer eksotiske og fargerike scenene foregår utendørs blant vakker natur.

Det er bare å åpne øynene for miljøene rundt alt som skjer. Sesongens to første episoder handler om en bestemt tidslinje uten for mye hopping i tid, mens i episode 3 befinner vi oss noen år frem i tid. Da ønsker Dronning Hightower og kong Viserys seg barn. Samtidig er forholdet mellom kongen og Prinsesse Rhaenyra dårlig etter at Viserys tar et upopulært valg. Mer av handlingen skal jeg ikke røpe for deg som skal se serien.

Jeg synes castingen er meget solid i serien, der særlig Rhaenyra har mye av den samme mimikken som Emilia Clark hadde i sin rolle Daenerys i Game of Thrones. Men også Paddy Considine storspiller i sin rolle som den litt arrogante og empatiløse Kong Viserys. Skuespillet er som tatt ut fra læreboka. Alle skuespillerne skinner på hver sin måte.

Actionsekvensene er spredt utover serien, og er godt spikret sammen. Spesialeffektene er akkurat slik det var i Game of Thrones. Det visuelle holder en ganske solid linje gjennom seriens 5 første episoder. Seriens uttrykk i ett par episoder holder dessverre ikke samme stilen hele veien. Det hele er dog storslått og lekkert på mange områder, men jeg sliter litt med å henge med på alt som skjer utover i sesongen. Som nevnt hopper serien mange år frem i tid i noen episoder. Men det går ikke sånn sett ut over kvaliteten.

Serien tar en svært unødvendig vending fra episode 6. Der endres historien totalt. Med et nytt cast og noen nye rollefigurer, har serieskaper Ryan Condal, med hjelp fra selveste George R.R Martin selv tatt en vri på hele komplottet. Rollefigurene er blitt eldre, og det visuelle får seg en knekk. Jeg skjønner ikke hvorfor de har valgt å gjøre det slik, for her føler jeg at serien mister mye fotfeste og fremdrift. Hvis det er tenkt å produsere flere sesonger av House of the Dragon, ser ikke jeg helt hvordan Condal skal gjøre det. Er det snakk om enda et nytt cast og en ny historie da? Vell, det gjenstår å se, hvis det er tenkt ut flere sesonger.

Seriens styrke er at alt føles solid skapt. Skuespillerne har fått nok å jobbe med. Dette fremstår som fantasy, slik det skal være, men jeg skulle ønske at serien var litt mer spennende underveis. Er det noen som vet hvordan historien skal fortelles, er det jo forfatteren selv, George R.R Martin. Han har heldigvis hatt mye med serien å gjøre. Han står oppført som eksekutiv produsent. Han har selv sagt i forkant av premieren at han er fornøyd med hvordan serien er bygd opp. Det er sånn sett vanskelig å være uenig med han, men for meg virker historien litt overflødig innimellom.

Det store minuset med Game of Thrones var at bildet inneholdt mange mørke scener, noe som gjorde at publikum ikke fikk se noe særlig. Publikum skrek etter 4K HDR for å gjøre scenene lysere, men det kom ikke i seriens gang. Det har de gjort noe med nå. For hvis man klikker seg inn på HBO Max i dag, kan man se alle 8 sesongene av serien i 4K HDR og Dolby Atmos- lyd.

Det vil også være tilfellet med House of the Dragon når serien premierer på mandag. 4K- formatet var dessverre ikke noe jeg fikk teste under pressevisningen, men det er uten tvil noe som vil løfte både serien og bilde til det bedre. Det er dog ikke mange mørke scener i House of the Dragon.

Selv om jeg har litt å utsette på House of the Dragon, er det ekstremt mye som fungerer også. Alt fra det visuelle, fra foto til miljøene er slik du kjenner det igjen fra Game of Thrones. Castingen er topp, i allefall frem til episode 6, da alt endres. Uttrykksmessig er serien prikk lik moderserien. Det er en ambisiøs produksjon som langt ifra har vært rimelig for HBO. Her må det være milliarder av kroner det er snakk om. Dette er serien Game of Thrones-fansen har ventet på. Det kan være lurt å ha sett Game of Thrones for å forstå plottet i House of the Dragon, men det er fullt mulig å digge serien selv om man ikke har sett den.

For meg blir serien litt treg underveis, og da hjelper det ikke at ett nytt cast introduseres fra episode 6. Hvordan de resterende 4 episodene vil være, kan jeg dessverre ikke si noe om, men jeg håper sesongen avsluttes på et spinnvilt nivå, for House of the Dragon vil garantert GOT-fansen si at er fantastisk. Undertegnede likte store deler av serien selv, men noen historietråder henger ikke helt på greip. Men at det er en av årets beste fantasyserier er det ingen tvil om. Så gjenstår det å se om Amazon Prime sin Ringenes Herre serie kan matche dette. Stafettpinnen leveres herved over til konkurrenten!

House of the Dragon har premiere på HBO Max mandag 22. august. Ny episode hver mandag.

Denne anmeldelsen er basert på 6 av sesongens 10 episoder>

[ Foto/Copyright: HBO Max ]

Se om tv-serie er på streaming:

- Game of Thrones - Game of Thrones - Sesong 1 - Utfordrer spillet om serietronen

• House of the Dragon
  • Ljudochbild.se
  • Aftonbladet
  • Gamereactor.se
  • Filmparadiset.se
  • Nöjesguiden
  • Filmtopp.se
  • Svd.se
  • P1 Kulturnytt (Sverige)