Anmeldelse av Che - Argentineren (Che - The Argentine), fransk film fra 2008

Biografi, Drama, Historie, Krig Spilletid: 126 minutter

Che - Argentineren - Trailer 16.03.2009

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

Første del er litt tungrodd...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.09.2022]

Vi følger Che Guevara under revolusjonen på Cuba på slutten av 1950-tallet. Du får se alt fra hans første møte med Fidel Castro til planlegging og utføringen av revolusjonen. På veien mot målet er det mange hindringer og veien er ikke lett å gå, men Che vet råd og setter hardt mot hardt og gjør en forskjell. Han prater også til et FN-møte der han forsvarer det han tror på og står imot USAs imperialisme. Her får du starten på bedriftene til den store visjonære Che Guevara…

Alt åpner som et realt drama. Filmen åpner litt dokumentarisk med lekende sort/hvitt-film, når vi får tilbakeblikk og blir satt inn i situasjonen. Videre begynner med å pensle seg litt inn på myten om Che. Etter det skildrer også krigshandlinger på en meget dokumentarisk måte i farger. Dette er veldig dokumentarisk filmet, men fortellingen er ikke mye dokumentarisk annet enn bildet. Det er noe stemmer i bakgrunnen til tider, men det er det. Ellers er filmen formet som en live-action spillefilm.

Det er ingen tvil om at Che Guevara er en spennende mann og jeg tenkte at det var en god ide og vie to filmer til å skildre hva han har utrettet. Det er mye informasjon på kort tid. Men for det meste av tiden er det mye kommunistisk tankebabbel. Og det første som møter man er ikke fullt så spennende som jeg hadde trodd. Det er akkruat som filmen mangler litt brodd. Filmen holder et lavt tempo og er meget omstendelig. Alt flyter avgårde og jo mer man kommer inn i filmen jo mer engasjert blir man. Med det mener jeg at filmen er litt tungrodd og bruker en del tid på å komme skikkelig i gang.

Vi kommer tett på Che og de rundt ham. Du får også en del av den politiske historien og forklart ideologien til Che. Han er en mann med kroppslige begrensninger med astma å stri med, men klarer seg bra til tross for mye hiv etter pusten ute i jungelen. Det blir også noen sekvenser fra FN-parlamentet og samt fra revolusjonen. Det veksler litt frem og tilbake på å skildre de to tidslinjene. Det ene er på slutten av 1950-tallet og det andre er på midten av 1960-tallet. Dette gjør at man vet litt hva som kommer til å skje og det ligger litt i kortene hvordan dette vil gå på en del vis.

Regien er ved filmkunstneren Steven Soderbergh, men selv om Soderbergh har skapt et grundig portrett av Che Guevara, så er det ikke alt han lykkes like bra med i filmen. Filmen begynner ganske greit, men føles noe for tam og det kunstneriske kunne vært litt mer variert. Det blir veldig mye av krigføringen og scener med Che i uniform. Det går nesten litt inflasjon i slike scener og med mye lik natur og ellers lite dynamikk i fortellerformen,. faller dette litt igjennom til tider og blir ikke like interessant som forventet.

Skuespillet er ganske solid utført av Benicio Del Toro som hever filmens kvalitet med sin karismatiske tilstedeværelse, så får det heller være at resten av filmen ikke henger helt med på notene. Filmen føles uheldigvis ganske seig i formen og mangler en del driv og det er en del dødpunkter i filmen som skaper en mindre underholdende atmosfære. Derfor blir dette aldri den storfilmen jeg hadde forventet før jeg satte meg ned med den. Det er dog en film igjen å se og der kan mye skje. Kanskje vi da får en mer helhetlig avslutning på verket om Che. Jeg ruller dog en firer på terningen for en semi-interessant film.

Se om film er på streaming:

- Haywire - Tam actionthriller
- Contagion - Troverdig paranoia
- The Informant! - Småvittig om en utrolig historie
- Ocean's Thirteen - Passende fornøyelig i denne tredje runden med Ocean
- Ocean's Twelve - Slett oppfølger som aldri er i nærheten av å følge sin forgjenger
- Solaris - Et blekt forsøk på en Solaris alla 2003
- Traffic - Drivende god film om narkotikaens mange sider
- Ocean's Eleven - Glimrende lett underholdning
- Erin Brockovich - Et innmari underholdende drama
- The Limey - Soderberghs hyllest til 1960-tallsfilmen
- Sex, Lies, and Videotape - Soderberghs debutfilm er sterk

- Omfattende og for de spesielt interesserte om Che - Guevara

26.09 sier Torstein Ryen-Pettersen: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Første del er litt tungrodd...': Helt enig i at første del er litt treg, men avkastningen inn mot del to er såpass god at det er verdt det. Totalt sett en fantastisk god filmopplevelse.
29.08.2009 sier Pål Frostad: Disse filmene står på skal se listen min som begynner å bli ganske lang. Ja Del Toro er en mann vi må elske ja :)
28.08.2009 sier Andreas Strømmen: Sinnsyk bra film. Og Del Toro's prestasjoner som Che, er helt utrolig!

• Che - Argentineren
  • Bergens Avisen (ba.no)
  • Lydogbilde.no
  • NRK Nitimen
  • Aftenbladet.no
  • Berlingske.dk

Frankrike, USA, Spania

Engelsk, Spansk

Section Eight, Wild Bunch, Telecinco, Estudios Picasso, Laura Bickford Productions, Morena Films