Anmeldelse av Vikings, irsk tv-serie fra 2013

Action, Drama, Historie, Krig Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Ganske så heftig TV-serie om reisen til en staut viking

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 01.10.2022]

Det tok meg veldig lang tid før jeg turte å prøve meg på et par episoder med «Vikings», selv om jeg hørte skryt fra flere kanter. Etter at hele serien nå er ute på Blu-ray var det en fin mulighet til å fordype meg i serien som i omfang nesten har vært vikingenes svar på «Game of Thrones». Så spørs da... Er det en serie som holder hodet godt over vann gjennom alle seks sesongene, eller bukker den under og ender opp med å bli nok en serie som ikke gir seg mens leken er god?

I Vikings følger vi vikingen Ragnar Lothbrok (Travis Fimmel) og hans vikingkompanjonger på vei mot storhet innen sin stamme. Det er liv hvor man alltid må se seg over skulderen da farer innen egne rekker, andre fiender og hverdagslige ting i livet stadig setter Ragnar på prøve i en verden full av barbarer og mennesker som gjør ting for egen vinning. Veien til storhet er lang og vanskelig, men i en tid hvor Ragnar tar sjanser som ingen har gjort før ham blir verden en åpen vei han kan trampe på alle som står i hans vei.

Hva er det egentlig som gjør at vi som publikum dras mot en TV-serie hvor barbarber fysisk og psykisk hugger ned alle som står i sin vei, og hvor rollefigurene høster enormt lite empati for sin handlinger? Hvorfor gjør vi en ond person til en helgen bare fordi han er litt mindre ond er seriens største og mest fremtredende antagonister? Vel, det er vel noe av dette som har fascinert oss som publikum gjennom en årrekke, og som ofte også har servert oss noen av de aller beste TV-seriene og TV-øyeblikkene. En TV-serie som «The Sopranos» henger svært høyt hos meg, og også den serien har samme formel og tar samme vei som «Vikings», kun satt til et helt annet scenario. «Breaking Bad» er et annet kremeksempel på at det er mulig å gjøre en skikkelig ond rollefiug til en antihelt, som er helt på bristepunktet til å tippe over til den helt onde siden. Det er kanskje også de holdepunktene som gjør at jeg faktisk storkoser meg og finner noe å holde fast ved. Det er ikke lenge siden jeg anmeldte den nyeste sesongen av «Dexter» hvor jeg også her finner noenlunde samme formel.

I «Vikings» befinner vi oss på vikingtiden, og for å gjøre det helt klart så er det ingen vits i å glorifisere de barbarene de var som plyndret, voldtok og drepte for egen vinning og status. Men det er også et snev av tidsriktig politikk involvert i denne serien, og jeg kommer da tilbake til fundamentet om å stige på rangstigen og passe inn i et samfunn som allerede er veletablert og velorganisert med en leder helt på toppen. Utfordrer man denne balansen så skjønner man at det ikke vil gå stille for seg, og at det sørger for at vi får en helt dynamikk i historiefortellingen.

Hvor tidsriktig serien er og hvor god den er til å ta for seg tiden den har konstruert for undeholdningens gode renommé, er ikke så viktig. Jeg synes serien som helhet klarer å projisere noe veldig godt og omfattende som klarer å sette klørne i meg. At de har brukt Irland som lokasjoner gjør seg også godt og jeg synes det ofte ser ut som Norge med sine grønne enger, fjell og vakre vann. Det skaper et godt bakteppe for en serie som overrasket meg hvordan den drar inn intriger i en verden hvor jeg har inntrykk av at sverdet ofte snakket mer enn menneskene som levde som vikinger.

Skuespillerne i serien har med seg en grei mengde tyngde. Når jeg ser tungvekteren Gabriel Byrne («Hereditary» og «The Usual Suspects») i første episode gir det meg trygghet. Men når jeg raskt skjønner at det er Travis Fimmel (best kjent fra «Warcraft») vi skal følge blir jeg litt skeptisk. Han har ikke akkurat imponert meg i ting jeg har sett ham i tidligere og jeg synes ikke han er i ett med rollefiguren sin før det har gått noen episoder. Den som derimot stjeler showet er Katheryn Winnick («The Dark Tower» og «The Marksman») som jeg synes er bunnsolid gjennom hele serien. Det er selvfølgelig noen rollefigurer som forsvinner og nye som kommer inn i serien etter hvert, med hver sin hensikt i forhold til historietråden som ligger til bunns i hver sesong. Det er egentlig ingen jeg kan klage på, men jeg merker at jeg sliter litt når det er gått omtrent 3 sesonger. Da synes jeg at serien har stått litt i samme spor en stund, og jeg ønsker nytt blod velkommen til bords når som helst.

Totalt sett er dette en underholdende serie, men tretthetsfølelsen kommer snikende på samme sted hvor mange andre TV-serier har bukket under, som har vært omtrent etter 4 sesonger. 6 sesonger er kanskje litt i meste laget, men «Vikings» klarer seg faktisk ganske greit helt frem til slutten. Jeg har fått med meg at «Vikings: Valhalla» ligger ute på Netflix, og har hørt fans av «Vikings» snakker forholdsvis varmt om den serien også, men akkurat nå har jeg fått vikingdosen min for lang tid fremover. Om det da ikke dukker opp en vikingserie på skala med «Lord of the Rings»-serien til Amazon, da. Da blir det mjød og pizza foran TVen. Kanskje minus mjød. Terningkastet blir en knallsterk firer.

Se om tv-serie er på streaming:

- Vikings - Sesong 1 - Voldelig og episk om vikingtidens start
- Vikings - Sesong 2
- Vikings - Sesong 3 - Lang og seig start, men så løsner det...
- Vikings - Sesong 4

• Vikings