Anmeldelse av Prozac Nation, amerikansk film fra 2001

Drama Spilletid: 91 minutter Aldersgrense: 11 år

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

Psykiske problemer på dagsorden med norsk Hollywoodregi

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.10.2022]

Vi møter Lizzie som prøver å være en flittig student på Harvard. Hun har et meget komplisert forhold til moren sin og det gjør at hun føler frihet i Harvard-livet. Men selv om Lizzie opplever en viss frihet i studentlivet, så har hun ikke funnet sin plass i verden. Hun sliter med å relasjoner til andre og støter folk fra seg. Hun får etter hvert hjelp av en psykiater til sine problemer. Hun får også seg kjæreste som elsker henne, men hun finner ut at hun må deale med seg selv før hun dealer med andre. Så gjenstår det å se hvordan Lizzie griper tak i livet og problemene sine…

Alt er basert på en bestselgerroman skrevet av Elizabeth Wurtzel fra 1994. Boken beskriver depresjonen til hovedpersonen og samt hvordan hun begynner på såkalte lykkepiller og hvordan det påvirker henne. Filmen er satt til midten av 1980-tallet. Der kommer vi tett på Lizzie. Hun er en ‘fucked up’ jente som gjør mye rart for å forsøke å riste av seg tilstanden hun er i. Hun prøver mye for første gang i filmen og begynner å blåse i alt og alle rundt henne. Vi får et portrett av en psykisk syk jente. De rundt henne skjønner ikke at hun er syk og opplever henne som bare vanskelig.

Regien er ved den norske regissøren, Erik Skjoldbjærg, som lagde hitten Insomnia, som var et hett bidrag til den norsk filmbølgen på slutten av 1990-tallet. Etter det fikk han lage denne filmen med Hollywoodskuespillere. Filmen har et ganske okei fotoarbeid med mye knask i hvordan filmen er fortalt. Det kommer på måten den er fotografert på og med klipp som skaper snertne overganger. Filmen prøver å være smart og kvikk. Føler samtidig at filmen faller litt for å bli for ambisiøs og sær. Det blir mye samtaler i filmen. Det hele begynner litt spekulativt, men kjører seg så fast i et løp der ting ikke beveger seg så mye fremover. Det eneste faste uromomentet i filmen er hovedpersonen selv som er en tikkende bombe troende til hva som helst. Det er flere bilder i filmen og ting som skjer samtidig som skaper interessante måter å fortelle ting på.

Den norske regissøren får jobbe med kjente navn skuespillere som Christina Ricci (kjent for filmer som The Addams Family og Monster) i hovedrollen og American Pie-stjernen, Jason Biggs. I tillegg medvirker andre stjerner som Jonathan Rhys Meyers, Jessica Lange, Anne Heche og Michelle Williams. Vi får også se Lou Reed som seg selv i filmen på scenen i fremføring av sin egen låt. Men selv om det er en del Hollywoodstjerner med i filmen, så er dette langt i fra det vi vanligvis får se fra amerikanske filmer.

Filmen er ganske kunstnerisk av seg, og dette er en meget frigjort film på flere vis. Det merker vi med unge som drikker, tar narkotika og samt har sex over en lav sko. Filmen er ikke direkte skitten på noe vis, da den ikke viser noe særlig nakenhet. I starten møter hovedpersonen en kar som bare er opptatt av å ta dop og bli ruset. Her får du ville partyer og ung kjærlighet i samsvar med fokus på Lizzies problemer. Føler at filmen utfordrer meg en del og prøver å provosere. Likevel er dette også en annerledes oppvekstskildring. V får se Lizzie slite og ta sine store steg over i voksenlivet. Vi får skildret datter og foreldrekonflikten. De forstår åpenbart ikke hverandre og det spiller filmen en del på.

Dette er mørk på enkelte områder, men har også en sort humor som henger med på notene. Det er mye morsom dialog og situasjonskomikk som krydrer dramaet. Vi får beskrevet en hovedperson som driter i alt og alle rundt seg og liker å provosere med det hun sier og sin oppførsel. Jenta sliter åpenbart med psykiske problemer og hun sliter med skilte foreldre som ikke kan fordra hverandre. Og det gjør det ikke bedre at foreldrene gjør henne til en kasteball som de bruker for å skape stikk til hverandre.

Dette er andre gang jeg ser filmen, og denne gangen synes jeg filmen var litt bedre enn jeg husket den som. Filmen er tidvis ganske interessant, men det mangler det siste lille ekstra for at filmen virkelig skal skille. Dette blir også kanskje litt for sært for den jevne tenåring og blir en film som mer er ymtet på unge voksne som skjønner mer av det som foregår her. Filmen er interessant å måten den belyser psykisk helse på. Det gjorde dette verdt å se, selv den dag i dag.

Selv om filmen tar opp tunge problemer, synes jeg filmens bruk av humor er med på å skape en lettere atmosfære og få de tunge tingene mer spiselig i filmen. Men selv om filmen belyser psykiske problemer, så blir vi kun en observatør til alt som skjer og mye av de psykiske problemene holder hovedpersonen inni seg. Derfor må man være observant for å få med seg alle sidene med filmen og det den belyser. Den kan med første øyekast da føles litt tung og vanskelig å få has på, men når man først er kommet inn i filmen og skjønner hvordan den flyter, så føles dette straks mye bedre.

Se om film er på streaming:

- Kampen om Narvik - Emosjonelt og viktig om angrepet på Norge.
- Pyromanen - Et monster i bygda
- Pionér - Går "Hodejegerne" en høy gang
- Nokas - Troverdig og skremmende
- En folkefiende - Traust Ibsenmodernisering
- Insomnia - Mørk, spennende og interessant norsk produksjon

- Christina Ricci klarer seg meget godt her
- Tungt og deprimerende innadvent drama

• Prozac Nation
  • Bergenpuls