Anmeldelse av Store små mennesker, norsk dokumentar fra 2022

Dokumentar Spilletid: 70 minutter

Omtalespalte: Dokumentarfilm

Her finner du omtaler av dokumentarfilmer.
Les flere spalteomtaler: Dokumentarfilm

Et unikt bilde av barnehagehverdagen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.11.2022]

Vi følger 2 år gamle Haakon og Balder i en kommunal barnehage i litt over et år. Gjennom den tiden får de vi et unikt innblikk i hvordan hverdagen er for de to vennene i barnehagen. Vi får se hvordan de tar steg i barnehagen og hvordan de takler overgangen til en ny avdeling i barnehagen. Nye ting forventes av dem i det de begynner på storebarnsavdelingen, men det viktige vennskapet består. Gjennom dokumentaren får vi et innblikk i hvordan små mennesker formes i de viktige tidlige årene…

Det er interessant å observere hvordan barna formes fra barnehagealder og jeg husker også selv hvor viktig denne tiden var for meg. I dokumentaren blir vi flue på veggen i barnehagen til de to vennene Balder og Haakon. Barna er filmet på en måte der vi kommer tett på dem. Vi får se hvordan det går når Balder kommer fra Haakon da Haakon bytter avdeling i barnehagen. Vi får se når barna setter grenser for hverandre og når de får andre til å grine, så har de også litt empati å spore i det de prøver å gjøre ting godt igjen. De voksne i barnehagen tar barna på alvor og det er bra å se hvor langt barneoppdragelse i barnehagen er kommet.

Det er ingen fortellerstemme i dokumentaren og sparsomt med skriftlige kommentarer, men likevel flyter dokumentaren naturlig og du føler at dette gir et unikt bilde av hvor viktig de første årene er. Vi får se hvor viktig vennskap er for barna allerede i så ung alder og barnehageansatte bygger opp rundt de små for å forme seg og knytte de viktige båndene. Det oppstår mange morsomme situasjoner i filmen som oppstår mellom barna. Det er moro å se når den ene gutten drikker opp melken til den andre gutten i det han ønsker at kameraten skal ta litt. Barna er ikke alltid så snille med de rundt seg. Det blir mye grining, dytting og sandkasting.

Regien er ved Gunhild Westhagen Magnor og hun har laget en meget nær og solid dokumentarfilm som gir oss et unikt innblikk i hvordan barnehagen er for barna. Fotoet i dokumentaren er vakkert og nært og passer godt sammen med innholdet med fokus på å se alt fra barnas synsvinkel. Dokumentaren er god på å skape stemninger gjennom situasjoner, foto og riktig nedtonet musikkbruk sammen med lyden av barn og stemmer i barnehagen. Klippen er solid utført med god rød tråd i lydbildet og med et foto som flyter oppå det.

Dokumentaren gir et usminket bilde av barnehagehverdagen på godt og vondt. Vi blir med på oppturer og nedturer i Haakon og Balders vennskap. De er to vidt forskjellige små mennesker og det gjør at toåringene får litt å stri med. Liker den enkle strukturen i dokumentaren der situasjoner og foto fra barnehagen taler for seg selv. Regissør Gunhild er god på å skape en helhetlig historie og portrett av de to vennene. Jeg føler at dokumentaren presenterer oss for en verden de fleste voksne gjerne hadde glemt at de selv en gang var en del av.

Alt i alt får vi en sjarmfull, ektefølt og nær dokumentar der vi føler vi kommer tett på barna i front. Dokumentaren er god på å fange de små og store øyeblikkene i barnas barnehagehverdag, og den får oss til å både le, røres og engasjeres av det vi får oppleve. Det at vi følger barna over så lang tid gjør at vi får se utvikling i barna. Regien har fokus på barna og det er de som skal skape innholdet. Kameraet er der bare for å fange det som skjer og sammensetningen og utplukking av innhold føles helhetlig i portrettet. Dette beriket meg å se og føles som en viktig stemme for å vise hvor viktig det er å ta barn på alvor. Vi ser også hvor viktig det er å oppdra og veilede barn i ung alder, slik at de kan formes til å bli gode individer som kan skape sine egne liv senere.

Terningkast: 5-

Dokumentaren har premiere 30. november på NRK1

Se om dokumentar er på streaming:

- Optimistene - Smittende optimisme

Les mer om dokumentaren