Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi en bedre brukeropplevelse. Se link over for hva informasjonskapsler brukes til.
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av Folk og røvere i Kardemomme by, norsk film fra 2022

Animasjon, Familie, Barn Spilletid: 79 minutter Aldersgrense: Alle år

Trailere

  Folk og røvere i Kardemomme by - Trailer 16.11.2022

Omtalespalte: Kinofilm

Les flere kino-omtaler med mer.
Underspalter:
- Animasjonsfilm - Les flere.
- Barnefilm - Les flere.

Fargerik og spekket kulturell formidling!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 23.12.2022]

I den lille, særegne byen Kardemomme, bor folk og fe stort sett i fred og fordragelighet. Men det er noen som lager uro i byen, nemlig de tre røverne Kasper, Jesper og Jonatan. Politimester Bastian er dog ikke den kjappeste og mest effektive konstabelen, og dermed blir det opp til den litt mer effektive Tante Sofie å få has på røverne. Etter hvert får hun også med seg andre blant innbyggerne. 

Annonse:

Regissør Rasmus A. Sivertsen og Qvisten Animasjon er for lengst blitt de norske kongene av animasjon. Fra før av har blant andre Flåklypa og Hakkebakkeskogen blitt filmatisert, og denne gang er det Thorbjørn Egners Folk og røvere i Kardemomme by som står for tur. 

Thorbjørn Egner var opprinnelig utdannet tegner og illustratør, men begynte etter hvert også å skrive for barn. Etter mye reising og inspirasjoner blant annet fra sydlige strøk som Marokko og Atlanter- og Middelhavskysten, skildret Egner i 1955 et lite fortettet bysamfunn han kalte for Kardemomme by. Her levde alle side om side, i full fordragelighet. Det vil si… bortsett fra trekløveret i røverne altså, som forstyrret idyllen.

Med mer eller mindre klassiske pedagogiske og etiskmoralske historielinjer, skildres svært så ulike karakterer, og hvordan de igjennom samarbeid og godvilje får ting til å fungere. Karakterene er slående og særegne! Som den snusfornuftige og strenge tante Sofie. Den i overkant noe naivt godtroende politimester Bastian. Den smått mystiske og sjarmerende Tobias i tårnet. En snakkende kamel og en papegøye. Og ikke minst - de tre slaskete røverne. 

Man kan selvsagt stille spørsmål ved og kritisere historiens overhengende naivitet og tro på at det gode seirer til slutt, noe det jo ofte ikke gjør i virkeligheten. Samtidig er dette klassiske og helt vanlige grep og elementer innen kultur rettet mot barn. Men det er også mye for oss voksne her. Måten røverne tas imot på og behandles i fengselet til Bastian, kan av oss voksne sees på som et morsomt “spark” mot det norske fengselsvesenets rykte som ikke akkurat voldsomt strengt og hardt. I fengselet får nemlig røverne både kost og losji, noe som egentlig bare er en vinn-vinn situasjon for dem. 

Egners historie, karakterer, visjoner, over- og undertoner, oppleves fremdeles som både høyaktuell og tatt svært godt på kornet. Undertegnede hadde glemt mange av de kjente og kjære sangene, men husket dem selvsagt umiddelbart da de kom underveis i filmen. Og nettopp sangene, svært så fengende og velskrevet catchy som de er, binder historien utmerket sammen. At Kardemomme by slik faktisk også er en musikal, var litt vanskelig å huske, men det er den altså. 

Rasmussen og cos filmatiske overføring av historien er både supersjarmerende og pen. Den lille men karakteristiske ørkenbyen speiler i stor grad Egners egne tegninger, og det eksotiske er slik hele tiden med på å prege historien og filmen. Det er dessuten befriende deilig å møte på friske, unorske og nærmest smått psykedeliske innslag som den snakkende kamelen, den syngende papegøyen, og løven til røverne.

Det er noe unorsk over dette, samtidig som etikk, moral og mange av karakterenes fremtoning oser “norskhet” i all sin naivitet og hjertegodhet. Det er kombinasjonen av alt dette som skaper kruttet, og gjør at Kardemomme by virkelig skiller seg ut innen både norsk barnelitteratur og nå også som film. 

Historien om denne lille byen er rett og slett litt mer vill og gal enn mye annet traust og traurig innen trygg, pedagogisk barnekultur. Prikken over i’en er altså sangene som ikke bare er fengende, men også et flott bindeledd som er med på at vi husker historien, filmen og mye av de moralske linjene, også i ettertid.

Slik er Kardemomme by med på å gå utover sin visjon om bare å underholde, men også sette avtrykk i små oppvoksende hjerner. Dette er deilig fargerik etisk-moralsk barneunderholdning som holder seg meget godt. Denne byen er et Norge i miniatyr - med klare kontraster, tydelige karakterer og hendelser, og hvor gode menneskelige egenskaper seirer til slutt. Og, kanskje best av alt - Kardemomme-loven står seg enda. Den er like enkel, som den er genial!  

(Foto/Copyright: Qvisten Animation/Nordisk Film Distribusjon)


Se om film er på streaming:



Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Helt Super - Nokså supert dette!
- Kaptein Sabeltann og Den Magiske Diamant - Underholdende film om kongen på havet
- Månelyst i Flåklypa - Sjarmerer fremdeles, selv på månen!
- Dyrene i Hakkebakkeskogen - Sjarmbombe av en tidløs klassiker!
- Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin - Fargesterk, vittig og småfrekk moro!
- Solan og Ludvig - Herfra til Flåklypa - Herlig hyllest og videreutvikling av Flåklypa!
- Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa - Helstøpt og vellykket gjensyn med Flåklypa
- Pelle politibil på sporet - Snill, god og trygg for barna
- Pelle Politibil går i vannet - Sjarmfult animert politibileventyr
- Kurt blir grusom - Kurt er artig
- Kaptein Sabeltann - En helaftens norsk sjørøvertegnefilm med Kaptein Sabeltann

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(5 av 6 - 16 stemmer)

Kritikker i media

  • Folk og røvere i Kardemomme by
  • Bergens Tidene
  • Filmfront
  • Fedrelandsvennen
  • Verdens Gang
  • Dagbladet
  • Aftenbladet.no
  • Trønder-Avisa
  • God Morgen Norge (TV2)
  • Barnevakten.no
  • Adressavisen
  • Aftenposten
  • Klassekampen

Land:

Norge

Språk:

Norsk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2023 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.

   Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES