Anmeldelse av On the Waterfront, amerikansk film fra 1954

Romantikk, Drama Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 16 år

Marlon Brando gjør en gnistrende hovedrolle

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.10.2009]

Terry er vitne til et mord utført av folk med forbindelser til mafiaen. Søsteren til den drepte engasjerer den lokale presten til å kjempe sammen med henne for å få oppklart mordet...

Filmen begynner med at vi får se noen menn spasere opp fra en brygge ved havnen. Terry blir vitne til mord. Men det verste av alt er han uvitende er med å hjelpe til med at skal skje. I det Terry skal levere tilbake en fugl og ber en av havnearbeiderne gå opp på taket for å ta imot fuglen, skjer det. Da havnearbeideren kommer opp på taket blir han skubbet utfor og dør momentant av fallet.

Politiet begynner å etterforske mordet, men ingen tyster. Terry er en havnearbeider og har fortid som en lovende bokser. Han fikk boksekarrieren sin ødelagt fordi han tapte en kamp med vilje for at fagforeningssjefen Johnny Friendly skulle vinne et veddemål. Friendly har direkte forbindelser til mafiaen og står bak en rekke drap. Den dreptes søster Edie vil vite hvem som har drept hennes bror. Hun får overtalt presten Fader Barry til å kjempe mot fagforeningen og mafiaen for å få fram sannheten om mordet...

Åtte ganger Oscarnominerte Marlon Brando spiller en gnistrende hovedrolle i denne filmen som han også mottok Oscar for. Oscarvinneren Karl Malden leverer også en veldig solid rolle som den profilerte presten Fader Barry. Hvis du ikke kjenner navnet til denne karen, kan man legge til at han var den ene etterforskeren i serien The Streets of San Francisco sammen med Michael Douglas. Lee J. Cobb spiller også veldig troverdig som Johnny Friendly, noe han også ble nominert til Oscar for. Rod Steiger er perfekt i rollen som Charley Malloy. Også han ble nominert til Oscar for sin rolle. Og det stopper ikke her også rollen Edie Doyle er god med skuespilleren Eva Marie Saint som virkelig spiller seg verdig en Oscar som hun faktisk også mottok.

Filmen er flott levert i både sort og hvitt. Alt er basert på virkelige hendelser. Manuset er velskrevet av Budd Schulberg. Regien er også supert levert av Elia Kazan, som også har levert flere gode filmer blant annet A Streetcar Named Desire. 'On the Waterfront' ble nominert til 10 Oscar der den mottok 8 priser. Blant annet for beste film, beste manus og beste regi.

Dette er en film med eksepsjonelt gode rolleprestasjoner som virkelig gjør filmen vel verdt å følge med på. Dette er først og fremst et veldig godt drama om en mann som sliter med sin samvittighet, men vi får også en romanse som oppstår mellom Terry og Edie. Man får litt av hvert i denne filmen som er sterk i sitt uttrykk og godt gjennomført i alle ledd.

- En sporvogn til begjær - Aldrende kvinne med skjeletter i skapet skaper drama

• On the Waterfront

Columbia Pictures

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«The Trial of the Chicago 7»

«Ju-on - The Grudge»