Anmeldelse av Romper Stomper, australsk film fra 1992

Action, Drama Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 18 år

Rått og brutalt om rasisme

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.10.2009]

Vietnamesiske ungdommer blir brutalt behandlet av en nynazistisk gjeng. Ungdommene finner seg ikke i å bli underkuet på en rasistisk måte. De samler sammen en gjeng som gjør opprør mot skinheadene. Med det blir det krig i gatene...

Vi befinner oss i Australia. Det første vi får se er noen vietnamesiske ungdommer som skater nede i undergrunnen. Der møter de på noen nynazister som forteller dem på en veldig fysisk måte at dette ikke er deres land. Asiatene tolererer ikke slik oppførsel og samler seg til krig.

Hando er leder for den glattbarberte gjengen som holder til i Melbourne. Han kan Mein Kampf på rams og siterer villig fra den både titt og ofte. Hans gjeng har satt det som sin oppgave å kjempe mot alle som ser annerledes ut. De har som motto at alle som ikke er med dem er mot dem. Det blir en stri tørn for dem når vietnameserne overmanner dem i antall.

Russell Crowe står for hovedrollen som den Hando. Han gjør en troverdig og voldsom rolle som gjorde ham til stjerne over natten i Australia, og med dette fikk resten av verden også øynene opp for den blomstrende stjernen. Daniel Pollock og Jacqueline McKenzie gjør også gode rolleprestasjoner. Men det er ikke bare skuespillet som har høy kvalitet i filmen. Regien er også veldig godt gjennomført. Musikken er virkningsfull og bygger opp under den voldsomme handlingen. Man har med andre ord fått veldig mye ut av filmen på den tekniske siden også.

Filmen blir sett fra rasistenes synspunkt og dette gjør at vi får et glorifisert bilde av dem. Men man klarer heldigvis å innse at dette er galt, selv om dette sikkert kan virke som en flamme på bålet for folk som har mer rasistisk tilnærming. Dette er først og fremst en ungdomsfilm. Den framstår som veldig rå, brutal og usminket. Filmen har et lavt budsjett, men er relativt vellykket sydd sammen. Den er voldsom og intens og holder et høyt tempo. Filmen framstår selv i dag, over femten år siden den ble laget, som veldig sjokkerende og er ikke noe for sarte sjeler.

• Romper Stomper
  • Arkansas Democrat-Gazette
  • Fanatiskfilm.se

Australia

Engelsk, Tysk, Japansk, Vietnamesisk

Australian Film Commission, Film Victoria, Romper Stomper Pty Ltd., Seon Film Productions

«Much Ado About Nothing»

«Fear Street - del 1: 1994»

«Elize Matsunaga: Det var en gang et drap»

«The Hitman's Wife's Bodyguard»

«Barb and Star go to Vista del Mar»

«Fear Street - del 2: 1978»