Anmeldelse av Michael Jackson's This Is It (This Is It), amerikansk dokumentar fra 2009

Dokumentar, Musikk Spilletid: 112 minutter

Michael Jackson's This Is It - Trailer 26.10.2009

Jacksons siste dager til ettertanke

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 28.10.2009]
’This is It’ er dokumentarfilmen om Michael Jacksons siste dager under hans forberedelser til konsertene i London med sammen navn. Størstedelen av opptakene vi får se er i fra øvelsene og prøvene i Staples Center i Los Angeles. I tillegg til slike klipp får vi også eksklusive bakom-klipp, intervjuer og tilbakeblikk på hans karriere.

I og med at dette er en dokumentar sammensatt av klipp som var tiltenkt en kommende dvd, så er det hele nesten som å, nettopp, overvære en litt uferdig ’bak kulissene’ dvd. Her får vi servert rene og kvalitetshøye prøver av Jackson og hans team, både foran og bak kamera, på og av scenen.

Det er MYE musikk her. Nærmest alle numrene vises i sin helhet, med unntak av tilfeller der Jackson selv bryter av og gir kommentarer eller forslag til forandringer. Vi overværer altså artisten Michael Jackson i aksjon på scenen, noe som innebærer at vi også får oppleve ham som den personen han var, siden dette bare var prøver og ikke en reell konsert. Slik sett er filmen en fin blanding av artisten og mennesket Jackson.

’This is It’ viser en fantastisk begavet person som både elsket og ga hundre prosent for det han gjorde. Slikt smitter, fascinerer og rører. Så godt det lar seg gjøre har sangnumrene blitt satt sammen slik de var tenkt å bli vist på scenen. Dette innebærer at vi også får se arbeidet med å forberede blant annet alle effektene og videoene som ruller og går på storskjermene på scenen. Enkelte av sangene har et fantastisk flott sceneshow, med alt i fra nyinnspilte musikkvideoer, som med ’Thriller’ og ’Earth Song’, til pyroteknikk, dansing og lysshow. Et enormt apparat har tydeligvis vært i sving for å lage denne konserten, og fansen ville utvilsomt gått av hengslene på disse konsertene!

De fleste opptakene er altså i meget god kvalitet, siden de tydeligvis uansett skulle bli brukt i ettertid. Men bortsett fra dette er ikke filmen så mye å bli fullstendig begeistret for rent filmteknisk. Det hele presenteres som en vanlig dokumentar, uten fortellerstemme, men med enkelte kommentarer i begynnelsen og slutten, resten er bilder som taler for seg selv.

’This is It’ har blitt et veldig enkelt dokumentarportrett av Jacksons siste dager. Den eksperimenterer eller utforsker ikke formatet på noen måte. All kraften ligger derimot i denne lille og spinkle mannens stemme, dans, natur og personlighet. Man blir gang på gang slått av hvor utrolig sterke sangene han skrev er rent musikalsk, og når han i tillegg formidler musikken sin på denne måten, er det bare å ta av seg hatten! Filmen har ellers heldigvis ikke gått i den sentimentale fella med å bruke tid på alt oppstyret rundt hans død og liknende. Slik sett er dette et ærlig og rettferdig bilde på hans arbeid på scenen. At tårene og klumpen i halsen likevel trenger seg på, er vel kanskje ikke til å unngå.

- High School Musical 3: Senior Year - Verdig avslutning
- High School Musical 2 - Mer av det samme