Anmeldelse av 2012, amerikansk film fra 2009

Action, Thriller, Eventyr, Katastrofefilm Spilletid: 158 minutter

2012 - Trailer 19.06.2009

Oppsvulmet gigant

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 10.11.2009]
Jorden slik vi kjenner den i dag vil, etter mange vitenskapsmenn i verden sine beregnelser i 2009, opphøre å eksistere. Fram mot 2012 blir det utarbeidet en plan for å redde så mye av menneskeheten som mulig. Jackson Curtis (John Cusack) snubler over den kommende apokalypsen som regjeringen har hemmeligholdt. Han må fort ta saken i egne hender skal han og familien overleve. I et kappløp mot jordskjelv, vulkanutbrudd, tsunamier og andre katastrofer naturen har å by på, må de kjempe for å rekke det som visstnok skal være hemmeligholdte spesiallagede skip som skal redde en brøkdel av menneskeheten.

Roland Emmerich står, ikke uventet, for regien også på denne giganten av en katastrofefilm. Tidligere har verden fått servert filmer som ’Independence Day’, ’Godzilla’ og ’The Day After Tomorrow’ fra denne karen. Siden han er blant Hollywoods aller høyeste innen denne industrien har han videre nærmest kunne etablere sitt eget hegemoni og filmatiske ”sannheter” med disse katastrofefilmene. Da det liksom ikke er noen som utfordrer ham i å lage disse eposene av noen filmer blir det derfor nærmest som spekulasjoner å tenke seg hvordan ting kunne blitt gjort annerledes, altså med mye mindre budsjett, færre resurser og lignende. Kunne filmen(e) blitt bedre, eller kunne de også endt opp dårligere?!

Mens en tygger litt på slike problemstillinger kan man likevel ut ifra Emmerichs resultat trekke visse slutninger. Rent filmatisk skal en jo passe seg for å kritisere bransjens beste innen spesialeffekter og slikt innen film. Det er da stort sett imponerende og voldsomt det vi får servert rent audiovisuelt! Nærmere en virkelighetens dommedagsscener kommer man jo liksom ikke. En får likevel innimellom følelsen av å overvære gummi og plastikkaktige kulisser og rekvisitter, dette særlig blant scenene som ikke er visuelt laget i ettertid. Noen steder måtte det vel spares penger?!

Filmen som helhet oppleves naturlig nok som meget lang og tung. En kan spørre seg om den ikke kunne blitt forbedret ved å ta bort mye av katastrofescenene og enkelte bikarakterer. Disse er selvfølgelig tatt med for å gjøre historien mest mulig bred og altomfattende i og med dens globale handling. Det hele er stort sett så amerikansk man kan får det, i hvert fall med Mr. Emmerich bak spakene! Dette innebærer dessverre at klisjeene kommer på løpende bånd, og de livløse og følelsesløse heltene er selvfølgelig i fokus fra begynnelse til slutt.

’2012’ er som film stort sett ganske underholdende. De gigantiske katastrofescene er større, verre og mer omfattende enn vi noen gang har sett på film. Akkurat dette er alltid morosamt å se! Trass i at vi har sett dette tidligere, er også historien mer globalt ødeleggende og katastrofal. Kanskje derfor er den også meget fascinerende og tankevekkende. Hva hadde vi virkelig gjort om dommedagsprofetien hadde slått til? Roland Emmerich synes å ha svaret, og ’2012’ er underholdende så det holder, men gir deg heller ikke noe mer.

- Midway - Under middels om heftig avgjørende krigsslag
- Independence Day 2: Resurgence - Katastrofefilm.
- White House Down - Klisjédynget action uten sidestykke!
- Anonymous - Bor det ikke mer i Shakespeares mystikk enn dette?
- 10,000 B.C. - Klisjemessig steinaldereventyr
- Universal Soldier - Forsøker å etterligne Terminator-franshisen
- Moon 44 - Emmerick viser Hollywodtakter med denne tyske sci-fi-filmen

- Katastrofefilm med tøffe effekter
- Stuntman: The Movie!

01.11.2010 sier Grotlo94: Takk, fikset det nå! :)
31.10.2010 sier Pål Frostad: Det er popcornmannen Roland Emmerich du snakker om. Bare det at man noen ganger setter popcornet i halsen av hans filmer. Men Armageddon er regissert av en helt annen herremann nemlig Michael Bay. Min favoritt blant Emmerichs filmer er helt klart Independence Day (som også kan sees på som en katastrofefilm) jeg var så heldig å se på kino som 16-åring, stor kinoopplevelse for en ung kar å se aliens innta jorden med slike banebrytende effekter. 2012 var jo litt artig, men jeg jeg har ikke helt den store fascinasjonen av den filmen og så var den litt for lang og slutten trakk en del ned. Markedsføringen før 2012 ville jo ha det til at det skulle være en realitet, men det kan bare være barn og fulle folk som blir lurt av noe slikt ;)
27.03.2010 sier Aylar Von Kuklinski: Syns ikke denne filmen var noe skuffende i hele tatt, heller tvert imot: Denne filmen har faktisk blitt min nye favorittfilm! :) EN STERK, STERK 6ER! :)
26.03.2010 sier Pål Frostad: Jeg liker katastrofefilmer og tror denne filmen kommer til å falle i smak for min del. Man må nesten ta filmen for hva den forsøker å være. Storslått effektfilm som forsøker på beste måte å underholde. Dette gleder jeg meg til å se, og håper å ikke bli skuffet :)
26.03.2010 sier dreamrocker: Spektakulær film med masse kule effekter som og er bra laget. Gøy film som trengs av og til for å bare se hvor langt dataanimasjon og effektmakeri kan gå. Ok at ikke historien er så bra, litt lite gjort ut av den og litt standard, men hva så.........
26.03.2010 sier Andreas Strømmen: Skuffende film, igrunn.. innholdet kunne vært så mye bedre.
15.07.2009 sier Soli76: Eg gleder meg også til denne filmen kommer på kino og ut på truligt på DVD!
15.07.2009 sier Pål Frostad: Håper dette blir en film av Independence Days kaliber.
15.07.2009 sier Andreas Strømmen: Gleder meg SÅ til denne filmen kommer!

• 2012
  • StudVest
  • Kristenfilm.com
  • Øslandsposten
  • Oppland Arbeiderblad

Centropolis Entertainment, Sony Pictures Entertainment (SPE)