Anmeldelse av Gøy og gammen (Fun & Fancy Free), amerikansk film fra 1947

Familie, Tegnefilm, Musikal Spilletid: 73 minutter

Eventyrfortellinger med varierende kvalitet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.12.2009]

Vi får her en sammensatt underholdning med Timmy Gresshoppe. Han tar oss med ut på flere eventyr. Blant annet møter vi sirkusbjørnen Bongo som lever som en stjerne på sirkuset. Men Bongo vil aller helst være i naturen som andre bjørner. Han forsøker seg på å leve livet i det fri. I neste eventyr møter vi Mikke, Donald og langbein. De tar opp jakten på en slem kjempe. Det er ikke lett å hamle opp med kjemper og de satser på å benytte en bønnestengel. Vi får med det Disneys versjon av det klassiske eventyret 'Jack og bønnestengelen'.

Filmen inneholder også en scene med virkelig film om at en mann som forteller eventyr for to buktalerdokker og en liten jente. Disney liker å blande virkelig film og tegnet film, selv om det blir gjort i litt i mindre grad i denne filmen. Denne effekten er greit gjennomført, men man føler ikke akkurat at det gir så mye til filmen å fortelle historien eller linken mellom eventyrene på denne måten.

De to eventyrene vi får presentert er litt forskjellige og skulle egentlig vært langfilmer begge to. Men siden krigen gjorde om på Disneys studio til å lage krigspropaganda, og i tillegg var det vanskelig å få studioet på fote igjen etter krigen, ble løsningen å sette sammen en del arbeid de allerede hadde laget for å få inn sårt trengte midler. I dette tilfellet ble det to lange kortfilmer plassert sammen.

Dette med å sette sammen flere historier er en risikabel affære underholdningsmessig. Denne filmen kommer greit ut av det. Klassiske eventyr slår nesten alltid an og her er det godt gjort i Mikke og Bønnestengelen som er fornøyelig laget. Men eventyret om sirkusbjørnen Bongo er ikke like godt utarbeidet, men er herlig søtt. Man ender opp med en film som er helt grei å få med seg. Dette passer også godt for barn, men er ikke like mye underholdning for de mer voksne.

- Mens vi venter - Kortfilmer i adventstiden fra Disney
- The Adventures of Ichabod and Mr. Toad - Nok en episodefilm i fin Disneyånd