Anmeldelse av The Insider, amerikansk film fra 1999

Drama, Thriller Spilletid: 157 minutter Aldersgrense: 11 år

Føles både engasjerende og viktig på samme tid

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.12.2009]

Lowell Bergman jobber for 60 Minutes. Han kommer over noen dokumenter angående et tobakkfirma, som blir sendt til ham anonymt. Bergman tar kontakt med Jeffrey Wigand, som har jobbet for tobakksindustrien, for å hjelpe ham. Han finner også ut at mannen han nå er kommet i kontakt med sitter på vital informasjon som er reine gullgruven. Sannheten skal fram og det er sannelig ikke enkelt med så mektige herrer mot seg...

Filmen begynner i Libanon der journalisten Lowell Bergman ordner i stand et intervju med grunnleggeren av Hezbollah. Det går ikke bare fredfylt for seg, da disse karene ikke er å spøke med. Der er det vakter med maskingevær og Lowell må ha bind foran øynene i det man diskuterer termene for intervjuet. Dette viser litt hvilke folk som jobber i slike redaksjoner og hvor mye de er villig til å ofre for å lage en interessant sak.

Da Bergman kommer tilbake i til California, han bor får han en pakke med en mengde dokumenter fra en anonym kilde. For å tyde dokumentene trenger Bergman en til å hjelpe seg. Det er da navnet Jeffrey Wigand dukker opp. Bergman tar straks kontakt med ham, men får beskjed om at han ikke interessert i å møtes. Dette vekker interessen hos Bergman og han får i stand et uforpliktende møte. Wigand går etter hvert med på å tyde dokumentene som Bergman fikk men kan ikke snakke om noe annet fordi han har undertegnet en taushetserklæring når han har jobbet for et tobakkfirma i USA.

Wigand blir etter dette kalt inn på teppet hos sin tidligere arbeidsgiver i tobakksindustrien. Han får trusler om at han må undertegne en strengere taushetserklæring spesifikk med hvilke saker han ikke kan snakke om til andre. Men Wigand er en mann som ikke lar seg styre og takker nei til dette. Det er da han får merke hvilke krefter det ligger bak de mektige herrene i tobakksindustrien...

Skuespillet i filmen er svært stødig. Russell Crowe leverer en utrolig rolle som også resulterte i en Oscarnominasjon. Det kan ikke ha vært noe enkelt å portrettere mannen som hadde alt å tape. Man skal heller ikke kimse av rolleprestasjonen til Al Pacino, som også gjør mye av filmen. I andre roller finner vi også de profilerte traverne Christopher Plummer (Et vakkert sinn og Sound Of Music) og Philip Baker Hall (Zodiac og Magnolia). Michael Mann står for regien og gjør en utmerket jobb i så måte. Han kan dette med å avle fram kvalitetsfilmer og har laget klassikere som Den Siste Mohikaner og Heat. I 2009 kom han ut med Public Enemies med blant andre Johnny Depp i hovedrollen. Med andre ord er han en regissør å regne med i Hollywood og kan dette med å skape interessante filmer.

Det at filmen også bygger på en sann historie, er med å bygge opp en del autentisitet. Det gjør at man får et tettere og mer fortrolig forhold til historien som fortelles. Tobakksindustrien er en bransje som har hatt mange søksmål mot seg, men de har klart å holde ren profil på grunn av sitt enorme apparat. Til rundt midten av nittitallet hadde ikke noen saker vunnet fram mot de pengesterke tobakkskarene. Det er utrolig artig å se hvordan folk kjemper med alt de har for prinsipper, selv om det sannsynligvis kommer til å koste dem meget dyrt.

'The Insider' er blitt en veldig severdig film som ble hyllet av kritikere verden over. Filmen gjorde det ikke så veldig bra hos kinopublikum, til tross for sann historie og et bra budskap. Men publikum som ikke har sett denne har gått glipp av noe. Dette er en film som ennå er aktuell selv den dag i dag. Det er også er et kvalitetsstempel at filmen ble nominert til hele syv Oscarstatuetter, blant annet for beste film. Filmen er solid på flere plan. Her er det engasjement og spenning hele veien til mål. Man blir sugd inn i historien og tiden flyr raskt til tross for sin lengde på 2 og en halv time. Man føler også man sitter igjen med noe etter at filmen er ferdig.

- Public Enemies - Johnny Depp sterk som gangsterraner
- Miami Vice - Miami Vice skuffer litt
- Collateral - Kul, tett og hardkokt thriller
- Heat - Perfekt thriller om politi og røvere
- Den Siste Mohikaner - Sterkt og henrivende om krig og kjærlighet

20.10.2011 sier Pål Frostad: Men den er ganske bra laget og med gode skuespillere som presterer. Jeg synes i alle fall dette var en veldig engasjerende film, men kan skjønne at noen kan synes dette kan være litt kjedelig om de ikke liker emnet.
20.10.2011 sier Klakken94: noe av det kjedeligste jeg har sett :(

• The Insider
  • Bergens Avisen (ba.no)
  • Nordlys
  • Rogalands avis
  • Filmredaksjonen NRK

Engelsk, Arabisk, Japansk

Touchstone Pictures

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«A Bronx Tale»