Anmeldelse av Die Hard, amerikansk film fra 1988

Action, Thriller Spilletid: 131 minutter Aldersgrense: 15 år

Høyt tempo

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 29.12.2009]
Actionklassikeren sett fra perspektivet til en actionfilmhater.

Denne har faktisk en norsk tittel som ingen husker lenger, nemlig "Aksjon skyskraper." Det der putter det aller meste i skyggen...

Vår mann politibetjent John McClane drar for å besøke kona si, som jobber i et superkonsern som har tilholdssted i en skyskraper, på julaften. Beklageligvis for dem begge har en gjeng tyske terrorister bestemt seg for å rane denne skyskraperen, og tar likeså godt alle som er i den som gisler. Nå er det herr McClane som må rydde opp i misforståelsene, samtidig som han prøver å rettlede en gjeng dysfunksjonelle politifolk.

Nå er action veldig mange lysår fra å være min personlige yndlingssjanger, så anmeldelsen blir nok en smule farga av nettopp det. Det er omtrent like dypt og poetisk som krim, bare mindre innvikla og mindre spennende. Jeg mener, det som tross alt gjør ei krimgåte til en viss grad engasjerende å følge med på, er jo så klart det - hvis det er vellagd, vel å merke - intrikate spinnet man må nøste opp for å komme fram til noe. Når man ikke engang har dét i en actionfilm, blir det ekstremt grunt, altså. Nå er dette i tillegg en sjangerfilm til fingerspissene, og noe maskulin skuddveksling og et par eksplosjoner kombinert med et knippe småharry replikker er det man har å forholde seg til. Underholdende? Helt sikkert for noen. Men likevel var det jo ikke egentlig kjedelig for meg heller, til tross for motstridende subjektive preferanser.

For dette er jo tight, da. Det er ikke mange puster i bakken å spore her; det går stort sett i ett fra terroristene ankommer til de endelig peller seg ut igjen. Og egentlig før det og, for som sjangeren nesten krever, sliter så klart politihovedpersonen med ekteskapet, og det er duka for krangel og intriger og drama allerede idet han ankommer skyskraperen og oppdager at kona ikke engang bruker hans etternavn lenger. Ouch.

Joda, det er temmelig grunt, og deler av manuset er faktisk nokså jalla (til og med berømte "yippie-kay-yay, motherfucker!" blir liksom bare cheesy), men jeg får faktisk litt av den samme følelsen som i Evil Dead, bare ikke i like stor grad; ja, det er ganske halvteit, men det er på en måte der sjarmen ligger. Denne filmen smaker testosteron, og man kan velge å ta det bunnseriøst eller med ei klype salt. Og som allerede nevnt; jeg kjeda meg ikke noe særlig, så sjøl om dette aldri hadde vært førstevalget en popkornlørdag, så er den jo en underholdende film, sjangeren tatt i betraktning.

- Die Hard 5 - Blodfattig Hollywoodaction på sitt svakeste!
- Die Hard 4.0 - Teknologiterrorister i verdig Die-Hard-film og som vanlig ispedd stor actionglede
- Die Hard i New York - En virkelig solid Die Hard-film!
- Die Hard 2 - Ikke like stødig som Die Hard, men artig alikevell

- Die Hard i New York - En virkelig solid Die Hard-film!
- The Last Action Hero - Actionfilmparodi som mangler litt signatur og sjel
- Jakten På Rød Oktober - Solid U-båt-thriller fra den kalde krigen
- Predator - Den Usynlige Fiende - Mandig action på sitt barskeste

- Den store actionklassikeren over alle

24.08.2010 sier Pål Frostad: LOL, den musikkvideoen var kult laget og kul!
24.08.2010 sier Jacob: fantastisk anmeldelse! enig så enig!
12.05.2009 sier Pål Frostad: Jeg er enig med at denne er god, og en av mine favoritter. Terminator 2 er dog en del bedre som actionfilm. Men denne filmen har veldig mye av det som skal til for å både være kul, morsom og bra action. Dette var vel den filmen som gjorde at ejg fikk litt sansen for Bruce Willis som actionhelt og skuespiller.
12.05.2009 sier Aylar Von Kuklinski: Den beste actionfilmen jeg har sett ever! :) Har nettopp sett den ferdig og ble grusomt positivt overasket. TERNINGKAST 6! :) Denne filmen får James Bond og Rambo til å virke som to vanlige mennesker.

• Die Hard
  • Filmhjerte.blogg.no