Filmfronts presenterte podcaster

- All the colors of cinema - Filmfrons podcast

- Attack of the Killer Kast - Filmfront presenterer

Nyeste episoder av podcaster

Episode 25: Lock, Stock and Two Smoking Barrels og Snatch

Det er en gangstertung sending vi har i dag når vi serverer dere Guy Ritchies mesterverk i Lock, Stock and Two Smoking Barrels fra 1998 og Snatch fra milleniumsåret. Videre snakker Kenneth om den obskure b-filmen Bog fra 1979.

Episode 130: Drunken Master

Vi tar for oss kampsport-filmen som virkelig satte Jackie Chan på kartet, nemlig klassikeren Drunken Master fra 1978. Filmen blir regnet som en av de viktigste innen sjangeren og satte en ny undersjanger på kartet, nemlig kung fu comedy. En blanding av kamsportstiler og slapstick inspirert av blant annet Buster Keaton, en stil som skulle bli Jackie Chans varemerke.

Fyll op keramikkaraffelen med vin, spør Beggar So om du kan ta deg litt fri og hør hva vi synes om Drunken Master.

Episode 24: Redd Menig Ryan

I denne episoden skal vi inn i krigens landskap, og snakker om Saving Private Ryan som hovedrett. Det blir også tid til en tur innom Band of Brothers og samt du får topp fem krigsfilmer vi har et forhold til.

Episode 129: The Women in Cages Collection

I denne episoden tar vi for oss tre såkalte «Women in prison»-filmer (WIP) produsert av kult-kongen Roger Corman. Dette er ikke episoden for deg som blir støtt av politisk ukorrekthet, struttende makier, sleaze og cheese.

Er du derimot en tilhenger av dette så har du virkelig en festmiddag i vente. Forrett er den komiske «The Big Bird Cage». Til hovedrett serverer vi en rå og tøff Pam Grier i «Big Doll House». Vi avslutter aftenen med «Women in Cages» med dronninga Pam som den sadistiske fengselsvakten Alabama. Dette blir en film-kulinarisk opplevelse av de sjeldne, og du er invitert!

Episode 23: Notting Hill og Clueless

Vi gir dere en aldri så liten chick flick-spesial. Der vi snakker om folkeklassikeren Notting Hill og den romantiske high school-komedien Clueless. Det blir også tid til litt om Matrixsøskenens Bound fra 1996 og samt Kenneth snakker om Hatchet 3 fra 2013.

Episode 128: 22

I 2000 så Norges første slasher-film lyset, nemlig «22». Med et beskjedent budsjett på 100.000, mangelfull dialog, nakenhet og en nedlagt brødfabrikk håpet Pål Aam og Eystein Hanssen å kapre hjertene til norske horror-fans.

Filmen kom og gikk, uten å gjøre så mye ut av seg. Men de siste årene har folk fått øynene opp for kalkun-slasheren fra 2000 og de få DVD´ene som er igjen begynner å gå for høye summer på nettet.

Men er «22» verdt å se? Det kan vi hjelpe deg med å finne ut av! Sleng deg ned i sofaen med en kebab fra New Vinnys Kebab og hør vår gjennomgang av filmen!

Episode 22: Titanic

Velkommen ombord på Titanic der vi loser dere trygt gjennom den populære filmen om verdens mest kjente forlis. Det blir også tid til litt om Hitchcock-klassikeren Lady Vanishes og Kenneth snakker om kultfilmen 'The Terror Within' fra 1989.

Episode 127: Marksommer

Graboids, shriekers og ass-blasters er ord som for enhver Marksommer-fan til å nikke anerkjennende. For hva er vel en ørkenbasert Haisommer-ish film uten dette? Det blir overdose av alle tre når vi tar for oss absolutt ALLE Marksommer-filmene!

Vi fikk for første gang stifte bekjentskap med den lille byen Perfection og dens sjarmerende innbyggere i 1990. Siden den gang har det blitt TV-serie, nesten et spill og hele seks oppfølgere.

Ta deg en flaske av den kaldeste ølen Chang har å tilby, stikk hodet i jorda og hør hva vi synes om denne buldrende kultfilm-serien.

Episode 21: Matrix-filmene

Godt nytt filmår! Vi tar for oss Matrix-filmene, men mest om første film, men snakker om dem slik vi forstår dem og kommer med oppsummering av slutten også. Ellers får vi tid til et passe romantisk dilemma.

Episode 126: Deadly Games

Thomas er alene hjemme på julaften når han opplever at uvedkommende bryter seg inn i huset han bor i. Thomas tar på seg oppgaven å stoppe innbruddstyven med kløkt og booby-traps. Høres ut som en rip-off av Home Alone sier du? Joda, men Deadly Games kom ut året før.

Deadly Games og Home Alone har for mange likhetstrekk til at det er tilfeldig. Litt for tilfeldig er det at manusforfatter John Hughes visstnok skal ha fått idéen til Home Alone når han «tilfeldigvis» var på ferie i Paris samme år som Deadly Games eller 36.15 Code Pere Noel herjet på franske kinoer.

Hør hva vi synes om denne franske filmen som turte å bryte seg ut av de franske filmkonvesjonene på slutten av 1980-tallet. Og vi snakker selvsagt også om likhetstrekkene mellom Deadly Games og den mer kjente Home Alone.

Episode 20: Hjemme Alene 1 til 5

Vi tar for oss noe så julete som Hjemme Alene-filmene og snakker om alle fem filmene, men mest om de to første. Ellers får vi tid til to dilemmaer og samt litt info om neste podcastsesong.

Episode 19: Tilbake til Fremtiden

Vi skal vi tilbake til fremtiden og besøker årene 1885, 1955, 1985 og 2015. Dette er superklassikerne som fenget en hel verden. Ellers snakker vi om Funny Games filmene fra 1997 og 2007 og The Sand fra 2014.

I studio: Kenneth og Pål

Episode 125: The Crow

I 1994 kom en helt spesiell superheltfilm. Spesiell fordi det var den første superheltfilmen hvor protagonisten slett ikke var en helt som skulle redde verden, men som var ute på sitt personlige hevntokt. Joda, Batman var tidligere ute, men Burtons filmer om flaggermusmannen er langt fra like mørk og grim som The Crow.

Et annet aspekt som gjør at The Crow er en veldig spesiell film er at hovedrolleinnehaver Brandon Lee døde ved et uhell under innspillingen av filmen.

Vi snakker både om filmen, dens innvirkning på filmer som kom senere og ikke minst snakker vi om Brandon Lee.

Episode 18: Gladiator

Vi skal vi tilbake til det storslåtte Romerriket og tar et dypdykk inn i filmen Gladiator fra år 2000 med selveste Russel Crowe i hovedrollen. Ellers snakker vi om Psycho 2 fra 1983 og The Retrievers fra 1982.

I studio: Kenneth og Pål

Episode 124: Spookies

Håper du har fondue-settet klart for dette blir ostete saker! I denne episoden snakker vi om Spookies, den mest schizofrene kultfilmen til dags dato.

Dette er filmen som har alt! Alt fra zombier, kjempeedderkopper, varkatter til demoner, mannen med ljåen og fisende møkkmonstre. Tilsett et (eller to?) plott som ikke gir noe mening, dialog som på merkeligvis fremføres dårligere enn den er skrevet (og det er en bragd) så har du Spookies! Håper du klarer å håndtere all osten!

Episode 17: Ghostbustersfilmene

Vi har en spøkelsestung sending der vi snakker om alle Ghostbustersfilmene også den fra 2016. Videre blir det også en liten anmeldelse av Hubie Halloween på Netflix og Kenneth har et filmrelatert dilemma å komme med.

Episode 123: Hospital Dumpster Divers

Er det en ting vi kan lære fra den norske horror-kortfilmen «Hospital Dumpster Divers» så er det at man ikke skal slurve med sortering av medisinsk avfall.

Rasmus har sin første vakt som «medisinsk-avfalls-sorterer» (det er et yrke, right?) på et sykehus. I stedet for å følge hans overordnede råd om sortere så kaster han alt avfall ned i en sjakt som er i ustand og skaper ved et uhell et blodtørstig, grotesk (og også litt søtt) monster.

Her blir det moro, her blir det blod, gørr og deilige praktiske effekter. Hva venter du egentlig på? Snurr i gang podcastmaskinen din nå!

Med: Chris og Jørgen

Episode 16: Ondskapens Hotell og Halloween-filmene

Det er skrekktober som betyr skrekkfilmprioritering for podcasten. Vi har en spekket sending som inkluderer litt om alle Halloween-filmene, samt Ondskapens Hotell og Doctor Sleep. Videre kommer også Kenneth med skrekkfilmtips til deg for Halloween: Sinister (2012), Creep 1 (2014), Creep 2 (2017) og Terrified (2017).

Episode 122: Topp 5 hjemsøkte filmer

Uuuuuuh-uuuuh! Vi er inne i årets beste måned for skrekk! Det begynner å bli mørkt ute og det ligger løv på bakken i alskens farger. En perfekt tid å trekke inn i stua, finne frem popcorn og pledd og kanskje se en skikkelig skummel hjemsøkt film? Men hvilken hjemsøkte film er best? Det er der vi kommer inn! I denne episoden presenterer vi vår topp 5 hjemsøkte filmer, pluss et par ekstra anbefalinger. Sjekk det ut, om du tør!

Episoden er innspilt foran publikum på Tæps i Fredrikstad.

Med: Chris og Kurt

Episode 15: The Thing og En Amerikansk Varulv i London

Det er oktober måned og det betyr skrekkfilm. Vi serverer Varulvkjøtt og andre Thing når vi snakker om En amerikansk varulv i London og The Thing-filmene. Videre blir det andre skrekkgodbiter som en spøkelsesklassikeren The Changeling fra 1980, en annerledes vri på Frankenstein i Blackenstein fra 1973, samt en ond bil i Carpenters Christine fra 1983.

Episode 121: Ringu-trilogien

Etter 1998 så ble aldri umerkede videokassetter eller såkalt white noise på fjernsynsapparatet det samme igjen. Man kunne ikke se en bleik tenåringsjente i kimono med langt, svart hår uten å at det kom en teskje bløtt i silkebokseren. Alt på grunn av en skrekkfilm fra Japan ved navn «Ringu» som skulle omvelte hele horror-sjangeren og gi den en høyst nødvendig vitamininnsprøytning.

I denne episoden snakker vi om de tre første Ringu-filmene, ofte omtalt som Ringu-trilogien. Men vær advart! Etter å ha hørt denne podcasten må du spille den av for en annen innen 7 dager…

Chris har også sett «The Haunting of Bly Manor» og snakker litt om den.

Episode 14: The Rock, Cliffhanger og Point Break

Vi kjører actionfilmbonanza med klassikerne The Rock, Cliffhanger og Point Break i vår lengste episode hittil. I tillegg får du høre om en bil med egen vilje, en kung fu-komedie fra 70-tallet og en humoristisk stonerfilm.

Episode 120: Rymdinvasion i Lappland

Spenn på skia, for i denne episoden tar vi en tur til 1950-tallets Sverige for en herlig cheesy sci-fi film, nemlig «Rymdinvasion i Lappland»!

Når en komet treffer vidda i Lappland, så drar en gruppe med amerikanske og svenske geologer for å undersøke saken nærmere. Det viser seg at det som har landet i Lappland langt fra er noen komet, men nemlig en UFO!

Episode 13: Scarface

Da er det tid for et besøk i de kriminelles verden med en kokaintung sending der vi tar for oss Brian De Palmas Scarface. Det blir også tid for en liten presentasjon av originalen fra 1932 og Kenneth snakker om en karosellhest som er på blodig hevntokt og samt en Netflixanbefaling i sci-fi-segmentet.

I studio: Pål og Kenneth

Episode 119: Phenomena

Endelig en episode hvor vi tar for oss en Argento-film!

Etter å nesten ha blitt påkjørt etter hun har gått i søvne, oppdager den amerikanske utvekslingsstudenten Jennifer at hun har en telepatisk kontakt med insekter. Sammen med entomologen John McGregor bruker hun disse evnene for å finne en seriemorder som herjer i en liten sveitsisk landsby.

Pek laserpekeren din på podcastapparatet og få husapen din til å skru opp volumet på 11 når vi dissekerer Dario Argentos «Phenomena».