Filmfronts presenterte podcaster

- All the colors of cinema - Filmfrons podcast

- Attack of the Killer Kast - Filmfront presenterer

Nyeste episoder av podcaster

Episode 32: Pulp Fiction

Vi skal ned i undergrunnen i det kriminelle landskapet. Der kommer Pulp Fiction frem og vi snakker om filmens mange sider og hva den har betydd for oss.

Episode 137: I Know What You Did Last Summer

Vi vet hva du gjorde forrige sommer, og nå er oppgjørets time kommet! Vi leverer en episode om den mest kjente Scream-kopien som kom i kjølvannet av dens suksess, nemlig «I Know What You Did Last Summer» og dens oppfølgere som garantert kommer til å få deg «hooked»!

Julie (Jennifer Love-Hewitt) og hennes venner feirer at de er ferdige med high school. Feiringen får en brå vending i det de kjører på og dreper en person. De vil ikke risikere å ødelegge fremtiden deres ved å havne i fengsel, så de bestemmer seg for å dumpe liket i sjøen. De inngår en pakt om å aldri fortelle en levende sjel om det som har skjedd.

Men ett år senere så viser seg at det er noen som vet om hemmeligheten og begynner å drepe vennegjengen en etter en. Men hvem er det som vet om hemmeligheten?

Len deg tilbake i hengekøya og hør hva vi synes om «I Know What You Did Last Summer» og dens oppfølgere. Ja, det er faktisk tre filmer(!)

Episode 31: Pirates Of The Caribbean

Vi skal ut på havet og ut på det store eventyret med pirater av det barskeste slaget der du får vite hva vi synes om alle 'Pirates of the Caribbean'-filmene.

Episode 136: Videodrome

I denne episoden tar vi for oss body horror-maestro David Cronnenbergs kanskje mest kjente film(?), nemlig Videodrome.

Max Renn (James Woods) er sjef for en lokal TV-stasjon i Toronto som spesialiserer seg på snusk og mykporno. Han er på jakt etter det nye store og snubler over Videodrome, et TV-program som visker ut grensene mellom hva som er virkelig og hva som er hallusinasjoner.

Videodrome er en sosial kommentar på 80-tallets store konsum av video, TV og medias makt over mennesket. Det kombinert med body horror-effekter av ypperste sort gjør at Videodrome er en film som er like underholdende og ikke minst aktuell den dag i dag.

Men hva vi synes om Videodrome må du konsumere denne episoden for å finne ut. Putt podcasten inn i «sliten» i brystkassa di og konsumer vår nyeste episode!

Episode 30: Jumanji og Mrs. Dobtfire

Du får en Robin Williamstung sending når vi snakker om komediene Jumanji og Mrs. Doubtfire. Vi snakker også litt om andre filmstjerner som gjorde det bra på komedie på 1990-tallet.

Episode 135: Transformers vs Transmorphers

For hver suksessfulle blockbuster finnes det utallige rip-offer. Et selskap som har tjent store penger på å lage lavbudsjettkopier av store, amerikanske popcornfilmer er The Asylum. Men er det sånn at dyrere alltid er bedre eller klarer lavbudsjettvariantene å levere?

I denne episoden setter vi to filmer med kjemperoboter opp mot hverandre: Transformers mot Transmorphers. Hvilken er best? Original eller rip-off? Vi har svaret!

Episode 29: Inception

Vi skal inn i en drøm inne i en drøm, i en skikkelig drømmefilm. Vi snakker om klassikeren Inception fra 2010, regissert og spilt av Christoper Nolan med Leonardo DiCaprio.

Episode 134: 10 to Midnight

Leo Kessler (Charles Bronson) er den tøffeste purken i byen, og han lar seg ikke stoppe av noe i jakten på en seriemorder som dreper uskyldige kvinner. Ikke en gang loven!

Charles Bronson oppnådde legende-status etter Death Wish i 1974 og etablerte seg som en tøff action-helt som ikke lot seg pille på nesa av noen. Cannon Films forstod at her var det penger å tjene og lagde Death Wish 2 i 1982. Dette ble starten på et mangeårig samarbeid mellom Bronson og Cannon. 10 to Midnight er den andre Cannon-filmen Bronson spiller i, og er den første filmen han samarbeider med J. Lee Thompson. De to skulle lage mange flere filmer sammen.

Sleng deg tilbake i godstolen, fyr opp sigaren og drikk billig bourbon rett fra flaska og hør hva vi synes om 10 to Midnight!

Episode 28: Braveheart

Her kommer du tilbake til en tid der helter var edle og frihet ikke noe man tok for gitt. Vi snakker om klassikeren Braveheart fra 1995, regissert og spilt av Mel Gibson.

Episode 133: Barbarella

Barbarella (1968) er faktisk den første tegneserien som ble spillefilm. Hva med Buck Rogers og Flash Gordon sier du? Selv om man måtte på kino for å se de så var de serier, såkalte serials. Gamle dager er rare greier, hva?

Barbarella (Jane Fonda) får i oppdrag av jordens president å finne den forsvunne vitenskapsmannen Durand Durand og hans nye oppfinnelse positronstrålen, som er det første våpenet som er funnet opp på hundrevis av år. Presidenten frykter at i feil hender så kan det føre til intergalaktisk krig. Det er opp til Barbarella å finne både Durand Durand, hindre krig og kanskje ha litt seksuell samkvem?

Barbarella er en sci-fi klassiker som byr på rikelig med moro, cheese og ikke minst en vrikkende, stønnende og lettkledd Jane Fonda. Hva mer kan du ønske deg? En podcast om filmen sier du? Snakk om flaks, det er jo nettopp det dette er!

Episode 27: Flåklypa Grand Prix, Jalla, Jalla og I kina spiser de hund

Vi kjører en aldri så liten skandinavisk spesial, der vi snakker om Flåklypa Grand Prix, Jalla, Jalla og I kina spiser de hund. Altså tre vidt forskjellige filmer som viser litt av bredden til skandinavisk film og gutta snakker også litt om tiden da skandinavisk film hadde en skikkelig oppsving fra midten av 1990-tallet og langt inn på 2000-tallet.

Episode 132: Battlefield Earth

Battlefield Earth, pasjonsprosjektet til John Travolta: En filmatisering av scientologi-grunnlegger L. Ron Hubbards sci-fi bok med samme navn. En film Travolta selv beskrev som Pulp Fiction i verdensrommet. Star Wars, men bedre. «The Schindler´s List of sci-fi». Det er vel ingen hemmelighet at filmen ikke ble like godt mottatt av resten av verden. Den vant riktignok mange priser, men Razzies og Stinkers-pokaler er kanskje ikke noe Travolta ønsket å ha på peishylla.

Battlefield Earth er kjent som en av de verste filmene som noensinne er laget. Men er den virkelig så dårlig? Vi har doktorgrad i dårlig film og tar et dypdykk i sci-fi kalkunen og stiller vår diagnose.

Episode 26: E.T.

Vi skal besøke lille og snille E.T. fra verdensrommet i Spielbergs film fra 1982, som er vår hovedrett. Men det blir også tid til å ta en svingom med Werner Herzog i hans dokumentar om Klaus Kinski, My Best Fiend fra 1999, og samt Kenneth treker One Good Turn fra 1996 opp av hatten.

Episode 131: Prosjekt Z

En gruppe filmstudenter drar til et nedlagt motell for å spille inn zombie-filmen «Når de døde våkner». Men når en meteoritt slår ned like ved, så blir film litt for nært virkeligheten.

Prosjekt Z er en zombie-komedie regissert av Henrik Martin Dahlsbakken. Filmen er en såkalt «Found Footage»-film og vi får historien fortalt gjennom opptak fra alt fra 35mm filmkamera til mobilvideo og videochat. Arthur Berning, Iben Akerlie og Dennis Storhøi spiller karikerte versjoner av seg selv. I andre roller finner vi blant annet Eili Harboe, Jonis Josef, Vebjørn Enger og Regina Tucker.

Sett deg godt til rette i godstolen og jekk opp volumet på podcastapparatet ditt og hør hva vi synes om Prosjekt Z. Vi holder det relativt spoiler-fritt? Ja, vi tror det. I tillegg kan vi friste med intervjuer med Henrik Martin Dahlsbakken, Iben Akerlie og Dennis Storhøi.

Episode 25: Lock, Stock and Two Smoking Barrels og Snatch

Det er en gangstertung sending vi har i dag når vi serverer dere Guy Ritchies mesterverk i Lock, Stock and Two Smoking Barrels fra 1998 og Snatch fra milleniumsåret. Videre snakker Kenneth om den obskure b-filmen Bog fra 1979.

Episode 130: Drunken Master

Vi tar for oss kampsport-filmen som virkelig satte Jackie Chan på kartet, nemlig klassikeren Drunken Master fra 1978. Filmen blir regnet som en av de viktigste innen sjangeren og satte en ny undersjanger på kartet, nemlig kung fu comedy. En blanding av kamsportstiler og slapstick inspirert av blant annet Buster Keaton, en stil som skulle bli Jackie Chans varemerke.

Fyll op keramikkaraffelen med vin, spør Beggar So om du kan ta deg litt fri og hør hva vi synes om Drunken Master.

Episode 24: Redd Menig Ryan

I denne episoden skal vi inn i krigens landskap, og snakker om Saving Private Ryan som hovedrett. Det blir også tid til en tur innom Band of Brothers og samt du får topp fem krigsfilmer vi har et forhold til.

Episode 129: The Women in Cages Collection

I denne episoden tar vi for oss tre såkalte «Women in prison»-filmer (WIP) produsert av kult-kongen Roger Corman. Dette er ikke episoden for deg som blir støtt av politisk ukorrekthet, struttende makier, sleaze og cheese.

Er du derimot en tilhenger av dette så har du virkelig en festmiddag i vente. Forrett er den komiske «The Big Bird Cage». Til hovedrett serverer vi en rå og tøff Pam Grier i «Big Doll House». Vi avslutter aftenen med «Women in Cages» med dronninga Pam som den sadistiske fengselsvakten Alabama. Dette blir en film-kulinarisk opplevelse av de sjeldne, og du er invitert!

Episode 23: Notting Hill og Clueless

Vi gir dere en aldri så liten chick flick-spesial. Der vi snakker om folkeklassikeren Notting Hill og den romantiske high school-komedien Clueless. Det blir også tid til litt om Matrixsøskenens Bound fra 1996 og samt Kenneth snakker om Hatchet 3 fra 2013.

Episode 128: 22

I 2000 så Norges første slasher-film lyset, nemlig «22». Med et beskjedent budsjett på 100.000, mangelfull dialog, nakenhet og en nedlagt brødfabrikk håpet Pål Aam og Eystein Hanssen å kapre hjertene til norske horror-fans.

Filmen kom og gikk, uten å gjøre så mye ut av seg. Men de siste årene har folk fått øynene opp for kalkun-slasheren fra 2000 og de få DVD´ene som er igjen begynner å gå for høye summer på nettet.

Men er «22» verdt å se? Det kan vi hjelpe deg med å finne ut av! Sleng deg ned i sofaen med en kebab fra New Vinnys Kebab og hør vår gjennomgang av filmen!

Episode 22: Titanic

Velkommen ombord på Titanic der vi loser dere trygt gjennom den populære filmen om verdens mest kjente forlis. Det blir også tid til litt om Hitchcock-klassikeren Lady Vanishes og Kenneth snakker om kultfilmen 'The Terror Within' fra 1989.

Episode 127: Marksommer

Graboids, shriekers og ass-blasters er ord som for enhver Marksommer-fan til å nikke anerkjennende. For hva er vel en ørkenbasert Haisommer-ish film uten dette? Det blir overdose av alle tre når vi tar for oss absolutt ALLE Marksommer-filmene!

Vi fikk for første gang stifte bekjentskap med den lille byen Perfection og dens sjarmerende innbyggere i 1990. Siden den gang har det blitt TV-serie, nesten et spill og hele seks oppfølgere.

Ta deg en flaske av den kaldeste ølen Chang har å tilby, stikk hodet i jorda og hør hva vi synes om denne buldrende kultfilm-serien.

Episode 21: Matrix-filmene

Godt nytt filmår! Vi tar for oss Matrix-filmene, men mest om første film, men snakker om dem slik vi forstår dem og kommer med oppsummering av slutten også. Ellers får vi tid til et passe romantisk dilemma.

Episode 126: Deadly Games

Thomas er alene hjemme på julaften når han opplever at uvedkommende bryter seg inn i huset han bor i. Thomas tar på seg oppgaven å stoppe innbruddstyven med kløkt og booby-traps. Høres ut som en rip-off av Home Alone sier du? Joda, men Deadly Games kom ut året før.

Deadly Games og Home Alone har for mange likhetstrekk til at det er tilfeldig. Litt for tilfeldig er det at manusforfatter John Hughes visstnok skal ha fått idéen til Home Alone når han «tilfeldigvis» var på ferie i Paris samme år som Deadly Games eller 36.15 Code Pere Noel herjet på franske kinoer.

Hør hva vi synes om denne franske filmen som turte å bryte seg ut av de franske filmkonvesjonene på slutten av 1980-tallet. Og vi snakker selvsagt også om likhetstrekkene mellom Deadly Games og den mer kjente Home Alone.

Episode 20: Hjemme Alene 1 til 5

Vi tar for oss noe så julete som Hjemme Alene-filmene og snakker om alle fem filmene, men mest om de to første. Ellers får vi tid til to dilemmaer og samt litt info om neste podcastsesong.