Filmfronts presenterte podcaster

- FilmfrontPodden - Filmfrons podcast

- Attack of the Killer Kast - Filmfront presenterer

Nyeste episoder av podcaster

Episode 37: Villmark og Fritt Vilt

Det er norsk skrekkfilm på programmet og vi snakker om Villmark og Fritt Vilt.

I studio: Kenneth og Pål

Episode 140: Student Bodies

15 år før «Scream» og 19 år før «Scary Movie» så  den første skrekkfilmparodien dagens lys, nemlig «Student Bodies».

En morder som kaller seg Breather terroriserer elevene ved Lamab High School. Skolen er proppfull av hormonelle ungdommer som til stadighet har sex, til og med i parader og begravelser(!) Alle som har sett skrekkfilmer vet at dette leder til den sikre død.

«Student Bodies» er en rimelig ukjent film for mange vil vi tro. Er den verdt å bruke tiden på? Svaret på det får du i denne episoden!

Med: Chris, Jørgen og Kurt

Episode 139: Fredrikstad Sci-Fi Festival 2021

Cosplay, gaming, workshops, stands og ikke minst sci-fi og fantasy-filmer stod på menyen når Fredrikstad Sci-Fi Festival ble arrangert 24-26. september. Midtveis i festivalen ble til og med Norge åpnet opp igjen, så det var duket for en real fest i nerdekulturens tegn.

Med: Chris og Kurt

Episode 36: Psycho

Vi tar inn på Bates Motell i denne podcastepisoden og snakker om Pscho fra 1960. Du får også litt om vårt forhold til Alfred Hitchcocks filmer.

Episode 138: Back to the Future

Vi er endelig tilbake! Tilbake fra fremtiden, med en ny episode! I høstens sesongpremiere så snakker vi om de legendariske Back to the Future-filmene. Dette er Chris sine favorittfilmer over alle filmer, så han er rimelig fornøyd når tiden endelig har kommet for å snakke om Doc og Martys eventyr i tid og rom. Bli med oss når vi tar turen til Hill Valley både i 1985, 1955, 2015 og 1885. Har Back to the Future og dens oppfølgere tålt tidens tann? (Spoiler: JA!). Fest setebeltene, sørg for at flux-kondensatoren fluxer og gjør deg klar til å dra tilbake til…

Episode 35: Mafiabrødre

Vi skal ut på gaten og inn i mafiamiljøet. Vi snakker om Martin Scorseses Goodfellas, eller Mafiabrødre på norsk.

Episode 34: Motorsagmassakren

Ute på landet møter redneks på hippier. Det blir en voldsom blanding og et sant mareritt for noen av dem. Der går en morder løs og han og familien hans er veldig glad i folk på flere måter. Vi snakker om Motorsagmassakren fra 1974.

Episode 33: Platoon

Vi skal inn i jungelen og dypt inn i sinnet til de amerikanske soldatene i Vietnam. Det betyr at vi snakker om Platoon. Og så kan vi nevne at podcasten har skiftet navn.

Episode 32: Pulp Fiction

Vi skal ned i undergrunnen i det kriminelle landskapet. Der kommer Pulp Fiction frem og vi snakker om filmens mange sider og hva den har betydd for oss.

Episode 137: I Know What You Did Last Summer

Vi vet hva du gjorde forrige sommer, og nå er oppgjørets time kommet! Vi leverer en episode om den mest kjente Scream-kopien som kom i kjølvannet av dens suksess, nemlig «I Know What You Did Last Summer» og dens oppfølgere som garantert kommer til å få deg «hooked»!

Julie (Jennifer Love-Hewitt) og hennes venner feirer at de er ferdige med high school. Feiringen får en brå vending i det de kjører på og dreper en person. De vil ikke risikere å ødelegge fremtiden deres ved å havne i fengsel, så de bestemmer seg for å dumpe liket i sjøen. De inngår en pakt om å aldri fortelle en levende sjel om det som har skjedd.

Men ett år senere så viser seg at det er noen som vet om hemmeligheten og begynner å drepe vennegjengen en etter en. Men hvem er det som vet om hemmeligheten?

Len deg tilbake i hengekøya og hør hva vi synes om «I Know What You Did Last Summer» og dens oppfølgere. Ja, det er faktisk tre filmer(!)

Episode 31: Pirates Of The Caribbean

Vi skal ut på havet og ut på det store eventyret med pirater av det barskeste slaget der du får vite hva vi synes om alle 'Pirates of the Caribbean'-filmene.

Episode 136: Videodrome

I denne episoden tar vi for oss body horror-maestro David Cronnenbergs kanskje mest kjente film(?), nemlig Videodrome.

Max Renn (James Woods) er sjef for en lokal TV-stasjon i Toronto som spesialiserer seg på snusk og mykporno. Han er på jakt etter det nye store og snubler over Videodrome, et TV-program som visker ut grensene mellom hva som er virkelig og hva som er hallusinasjoner.

Videodrome er en sosial kommentar på 80-tallets store konsum av video, TV og medias makt over mennesket. Det kombinert med body horror-effekter av ypperste sort gjør at Videodrome er en film som er like underholdende og ikke minst aktuell den dag i dag.

Men hva vi synes om Videodrome må du konsumere denne episoden for å finne ut. Putt podcasten inn i «sliten» i brystkassa di og konsumer vår nyeste episode!

Episode 30: Jumanji og Mrs. Dobtfire

Du får en Robin Williamstung sending når vi snakker om komediene Jumanji og Mrs. Doubtfire. Vi snakker også litt om andre filmstjerner som gjorde det bra på komedie på 1990-tallet.

Episode 135: Transformers vs Transmorphers

For hver suksessfulle blockbuster finnes det utallige rip-offer. Et selskap som har tjent store penger på å lage lavbudsjettkopier av store, amerikanske popcornfilmer er The Asylum. Men er det sånn at dyrere alltid er bedre eller klarer lavbudsjettvariantene å levere?

I denne episoden setter vi to filmer med kjemperoboter opp mot hverandre: Transformers mot Transmorphers. Hvilken er best? Original eller rip-off? Vi har svaret!

Episode 29: Inception

Vi skal inn i en drøm inne i en drøm, i en skikkelig drømmefilm. Vi snakker om klassikeren Inception fra 2010, regissert og spilt av Christoper Nolan med Leonardo DiCaprio.

Episode 134: 10 to Midnight

Leo Kessler (Charles Bronson) er den tøffeste purken i byen, og han lar seg ikke stoppe av noe i jakten på en seriemorder som dreper uskyldige kvinner. Ikke en gang loven!

Charles Bronson oppnådde legende-status etter Death Wish i 1974 og etablerte seg som en tøff action-helt som ikke lot seg pille på nesa av noen. Cannon Films forstod at her var det penger å tjene og lagde Death Wish 2 i 1982. Dette ble starten på et mangeårig samarbeid mellom Bronson og Cannon. 10 to Midnight er den andre Cannon-filmen Bronson spiller i, og er den første filmen han samarbeider med J. Lee Thompson. De to skulle lage mange flere filmer sammen.

Sleng deg tilbake i godstolen, fyr opp sigaren og drikk billig bourbon rett fra flaska og hør hva vi synes om 10 to Midnight!

Episode 28: Braveheart

Her kommer du tilbake til en tid der helter var edle og frihet ikke noe man tok for gitt. Vi snakker om klassikeren Braveheart fra 1995, regissert og spilt av Mel Gibson.

Episode 133: Barbarella

Barbarella (1968) er faktisk den første tegneserien som ble spillefilm. Hva med Buck Rogers og Flash Gordon sier du? Selv om man måtte på kino for å se de så var de serier, såkalte serials. Gamle dager er rare greier, hva?

Barbarella (Jane Fonda) får i oppdrag av jordens president å finne den forsvunne vitenskapsmannen Durand Durand og hans nye oppfinnelse positronstrålen, som er det første våpenet som er funnet opp på hundrevis av år. Presidenten frykter at i feil hender så kan det føre til intergalaktisk krig. Det er opp til Barbarella å finne både Durand Durand, hindre krig og kanskje ha litt seksuell samkvem?

Barbarella er en sci-fi klassiker som byr på rikelig med moro, cheese og ikke minst en vrikkende, stønnende og lettkledd Jane Fonda. Hva mer kan du ønske deg? En podcast om filmen sier du? Snakk om flaks, det er jo nettopp det dette er!

Episode 27: Flåklypa Grand Prix, Jalla, Jalla og I kina spiser de hund

Vi kjører en aldri så liten skandinavisk spesial, der vi snakker om Flåklypa Grand Prix, Jalla, Jalla og I kina spiser de hund. Altså tre vidt forskjellige filmer som viser litt av bredden til skandinavisk film og gutta snakker også litt om tiden da skandinavisk film hadde en skikkelig oppsving fra midten av 1990-tallet og langt inn på 2000-tallet.

Episode 132: Battlefield Earth

Battlefield Earth, pasjonsprosjektet til John Travolta: En filmatisering av scientologi-grunnlegger L. Ron Hubbards sci-fi bok med samme navn. En film Travolta selv beskrev som Pulp Fiction i verdensrommet. Star Wars, men bedre. «The Schindler´s List of sci-fi». Det er vel ingen hemmelighet at filmen ikke ble like godt mottatt av resten av verden. Den vant riktignok mange priser, men Razzies og Stinkers-pokaler er kanskje ikke noe Travolta ønsket å ha på peishylla.

Battlefield Earth er kjent som en av de verste filmene som noensinne er laget. Men er den virkelig så dårlig? Vi har doktorgrad i dårlig film og tar et dypdykk i sci-fi kalkunen og stiller vår diagnose.

Episode 26: E.T.

Vi skal besøke lille og snille E.T. fra verdensrommet i Spielbergs film fra 1982, som er vår hovedrett. Men det blir også tid til å ta en svingom med Werner Herzog i hans dokumentar om Klaus Kinski, My Best Fiend fra 1999, og samt Kenneth treker One Good Turn fra 1996 opp av hatten.

Episode 131: Prosjekt Z

En gruppe filmstudenter drar til et nedlagt motell for å spille inn zombie-filmen «Når de døde våkner». Men når en meteoritt slår ned like ved, så blir film litt for nært virkeligheten.

Prosjekt Z er en zombie-komedie regissert av Henrik Martin Dahlsbakken. Filmen er en såkalt «Found Footage»-film og vi får historien fortalt gjennom opptak fra alt fra 35mm filmkamera til mobilvideo og videochat. Arthur Berning, Iben Akerlie og Dennis Storhøi spiller karikerte versjoner av seg selv. I andre roller finner vi blant annet Eili Harboe, Jonis Josef, Vebjørn Enger og Regina Tucker.

Sett deg godt til rette i godstolen og jekk opp volumet på podcastapparatet ditt og hør hva vi synes om Prosjekt Z. Vi holder det relativt spoiler-fritt? Ja, vi tror det. I tillegg kan vi friste med intervjuer med Henrik Martin Dahlsbakken, Iben Akerlie og Dennis Storhøi.

Episode 25: Lock, Stock and Two Smoking Barrels og Snatch

Det er en gangstertung sending vi har i dag når vi serverer dere Guy Ritchies mesterverk i Lock, Stock and Two Smoking Barrels fra 1998 og Snatch fra milleniumsåret. Videre snakker Kenneth om den obskure b-filmen Bog fra 1979.

Episode 130: Drunken Master

Vi tar for oss kampsport-filmen som virkelig satte Jackie Chan på kartet, nemlig klassikeren Drunken Master fra 1978. Filmen blir regnet som en av de viktigste innen sjangeren og satte en ny undersjanger på kartet, nemlig kung fu comedy. En blanding av kamsportstiler og slapstick inspirert av blant annet Buster Keaton, en stil som skulle bli Jackie Chans varemerke.

Fyll op keramikkaraffelen med vin, spør Beggar So om du kan ta deg litt fri og hør hva vi synes om Drunken Master.

Episode 24: Redd Menig Ryan

I denne episoden skal vi inn i krigens landskap, og snakker om Saving Private Ryan som hovedrett. Det blir også tid til en tur innom Band of Brothers og samt du får topp fem krigsfilmer vi har et forhold til.