Tatt av vinden (Gone with the Wind), film fra 1939, Regi: Victor Fleming, Sam Wood

Drama, Krig, Romantikk | Amerikansk | Spilletid: 224 minutter | Aldersgrense: 11 år

Nøkkelord

1800-tallet |Anti-krig |Bok |Episk drama |Jentefilm |Kostymedrama |Krig |Sjalusi |

Handling:

Scarlett O'Hara er en ung dame som leter etter mannen i sitt liv. Hun kommer fra en rik familie. Men å bli truffet av Amors piler og leve ut kjærligheten er alt annet enn enkelt i sørstaten som står på randen av borgerkrig...

[ Hentet fra en Filmfrontanmeldelse ]

Karakter

(5,3 av 6 | 8,9 av 10 | 25 stemmer)

75 plass av 10221 på filmlisten (99,28%). Gå til listen

• IMDB (8,2)
  • Tips om manglende kritikk:

Anmeldelselink Karakter Skala
    | |

Se om film er på streaming:

Powered by JustWatch

Omtaler / Anmeldelser

Kanaler (TV / Streaming)

Netflix

Relaterte filmer | Den amerikanske borgerkrigen

Free State of Jones [2016] | Gods And Generals [2003] | Gettysburg [1993] | Glory [1989] |

Regi

Filmcrew & annet

10.03.2011 sier michael: Jeg tror ikke folk egentlig skjønner hvor spektakulær denne filmen var da den kom i 1939. Den var storslått og episk i sterke farger med en gjenkjennelig soundtrack. Jeg vet ikke om noen filmer fra tiden før som er like imponerende som denne filmen. I Norge kom jo ikke fargefilmen før "Smuglere i smoking" i 1957, og vi har ennå ikke hatt noe storslått episk drama med så mange statister. Max Manus er det nærmeste vi kommer i Norge.
(5,3 av 6 / 8,9 av 10 - 25 stemmer)

Sist oppdatert: 2021-04-22

| |

Land

Språk

Produksjonsselskap

Metro Goldwyn Mayer (MGM)