Robocop, film fra 1987, Regi: Paul Verhoeven

Action, Thriller, Sci-Fi | Amerikansk | Spilletid: 98 minutter | Aldersgrense: 18 år
Handling: Velkommen til Detroit. Det er vår nære framtid, og kriminaliteten er helt ute av styring. Anarki og voldsforbrytelser hersker i USAs gater, og skurkene har til og med makt i de store selskapenes styrerom. Politiet er så og si maktesløse. Men håp blir sådd da politimannen Alex J. Murphy dør og blir sendt inn på opperasjonsbordet i all hast. Når han våkner opp igjen er han... Les hele

Karakter

(4,7 av 6 | 7,8 av 10 | 34 stemmer)

1542 plass av 9812 på filmlisten (84,29%). Gå til listen

Anmeldelselink Karkater Skala
    | |

Omtaler / Anmeldelser

Nøkkelord

Cyberpunk |Exploitation |Fremtid |Kunstig intelligens (AI) |Politi |Robot |Superhelt |

Relaterte filmer | Robocop

RoboCop [2014] | Robocop 3 [1993] | Robocop 2 [1990] |

Priser

2 Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 1988 Oscar Beste klipp (nominert)
  • 1988 Oscar Beste lyd (nominert)

Regi

Filmcrew & annet

10.03.2014 sier Geir Sviske: En sann klassiker.
22.12.2013 sier Tore Andre Øyås: Ah, kjenner jeg gleder meg til endelig å få sett denne nå!! :)
10.02.2010 sier Pål Frostad: Hehe, Robocop ja. Jeg gliser bare av tittelen. Det er en viss nostalgi i å se denne om igjen som var en av mine store filmopplevleser som stort barn. Jeg må si meg litt uenig i at spesialeffektene er dårlige. Forhold til tiden er de veldig godt gjennomført. Og man lider ikke nevneverdig når man ser filmen. Noe av det jeg synes ser dårligst ut er den andre store politiroboten som det virker som man har utført litt stop motion animasjon på, ellers er det bare litt dårlige bevegelser, men man lider likesom ikke selv når man ser på dette. Men du har noen poenger for jeg har kanskje litt for mye entusiasme for denne filmen, men så digger jeg jo sci-fi filmer og er altslukende innefor den sjangeren.
29.01.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Høres smud ut! Skal etter all sannsynlighet se filmen i kveld, og jeg gleder meg! :D

(4,7 av 6 / 7,8 av 10 - 34 stemmer)

Sist oppdatert: 2015-11-05

Land

Språk

Produksjonsselskap

Orion Pictures

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«Ju-on - The Grudge»

«The Trial of the Chicago 7»