Fight Club, film fra 1999, Regi: David Fincher

Action, Thriller | Amerikansk | Spilletid: 133 minutter | Aldersgrense: 18 år
Handling: Jack er kronisk søvnløs og desperat etter å slippe ut av sitt ulidelig kjedelige liv. Da møter han Tyler Durden, en karismatisk såpeselger med en usedvanlig livsfilosofi. Tyler synes at utvikling av en selv er for de svake - et er selvdestruksjon som gjør livet verdt å leve. Ikke lenge etter holder Jack og Tyler på å slå hverandre til plukkfisk på en parkeringsplass, en ... Les hele

Karakter

(5,3 av 6 | 8,9 av 10 | 96 stemmer)

107 plass av 9378 på filmlisten (98,87%). Gå til listen

Bok |Filosofi |Kult |Neo-noir |Satire |Trekantdrama |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

1 Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 2000 Oscar Beste lydeffekter (nominert)

Trivia

I filmen snakker Tyler Durden om at han la til pirrende bilder på sin kinojobb på filmrullen. Det har også David Fincher lagt til i filmen i et glimt av et sekund kan du se resultatet.
Vis mer trivia

Produsent Ross Grayson Bell vill egentlig ha Russell Crowe til å spille Tyler Durden, men ble nedstemt av produsent Art Linson som gikk for Brad Pitt.
Brad Pitt ble betalt 17,5 million dollar for sin rolle, imens Edward Norton fikk 2,5 million dollar for hovedrollen.

Regi

Filmcrew & annet

27.06.2010 sier Fiskraff: omg, jeg er glad du fikk sett den!
det må liksom med.
26.06.2010 sier Pål Frostad: Fight Club er en veldig gjennomført film på alle plan. Et stykke perfekt underholdning. Bra du endelig fikk sett denne perlen av en film. Om det er flere der ute som ikke har sett den er det bare å løpe ut å kjøpe, for dette er virkelig bra!
11.04.2010 sier Pål Frostad: Takker for gode ord. Jeg er i utgangspunktet ikke så flink å skrive. Hadde toer på gymnaset i norsk, men det kommer seg litt med øving ;). Vil ikke si jeg er så god, men man skyter vel blink en gang innimellom når man skriver så mange anmeldelser som jeg etter hvert har gjort.
11.04.2010 sier dreamrocker: Kul omtale Pål. Må si du utvikler deg stort på omtaler. Vist du hadde vært litt mer kritisk på eldre filmer så hadde du fått karakter 6 av meg, men det kommer nok med noen år til på baken (forhåpentligvis). Er som veldig ofte helt enig med deg.
Denne bør alle se.

(5,3 av 6 / 8,9 av 10 - 96 stemmer)

Sist oppdatert: 2019-09-09
  • Fight Club