I Saw the Devil (Akmareul boatda), film fra 2010, Regi: Jee-woon Kim

Kriminal, Drama, Grøsser, Thriller | Sør-Koreansk | Spilletid: 141 minutter

Karakter

(4,7 av 6 | 7,8 av 10 | 16 stemmer)

1437 plass av 9379 på filmlisten (84,69%). Gå til listen

• Radio Times
  • Reelfilm.com
  • Timeout.com
  • Andre filmdatabaser:
  • Rotten Tomatoes - publikum (8,6)
  • Rotten Tomatoes (8)

Drap |Mord |Psykologisk thriller |Seriemorder |

Omtaler / Anmeldelser

Regi

Filmcrew & annet

06.09.2014 sier Ole Marius Repstad: Tror det hadde vært greit å si innledningen at du i denne teksten vil utdype og analysere filmen dypere enn i en vanlig anmeldelse, ja. Jeg skjønner hva du mener, men når jeg klikker meg inn på en anmeldelse, forventer jeg stort sett ikke å se store deler av handlingen bli avslørt, så en advarsel i starten er nok å foretrekke.
06.09.2014 sier Tore Andre Øyås: Men nettopp at de støter på hverandre såpass tidlig mener jeg er noe vesentlig særegent med akkurat denne filmen...vanligvis skjer jo ikke dette før i klimakset på slutten... Dessuten er den påfølgende fang-og slipp løs-leken så beskrivende og tydelig for filmen at dette bare måtte jeg ta opp, hvis ikke faller jo mye av det interessante i analysen og det jeg senere skriver bort.
Det med 50 minutter er kanskje ikke så nødvendig, enig der, men nå husker jeg ikke om det var nøyaktig det heller...
I tilfellet med folk som HAR sett filmen føles det litt dumt å droppe vesentlige og interessante sider, bare for å holde det skjult for folk som eventuelt IKKE har sett den. Da syns jeg analysen blir litt fattigere, om du skjønner...? Samtidig skjønner jeg jo også at å røpe ting kan bli kjedelig, selvsagt...
Mulig vi skal legge inn spoileralert i starten, så man får velge om man vil lese, eller liknende...?
06.09.2014 sier Ole Marius Repstad: Hvis jeg ikke hadde sett filmen, hadde jeg nok følt at det var ganske unødvendig etter å ha lest "Catch and release"-avsnittet. Trekkene kan skrives om uten å avsløre at det for eks. tar 50 min. å finne morderen. Holder det ikke å si at de støter på hverandre tidligere enn ventet? Eller at det blir en kamp mellom to kanskje like gale mennesker, uten for eks. å skrive "Etter å ha fått tak på morderen første gang", som impliserer at det vil skje flere ganger.

Du kan skrive om det psykologiske aspektet, det vonde og skremmende i filmen og hvor den moralske grensen går for karakterene og deg selv som seer uten å røpe så mye som du har skrevet om selve handlingen, som blir for spesifikt. Det har du jo gjort bra i avsnittene etter "Catch and release".
05.09.2014 sier Tore Andre Øyås: Hei, vel....det der er alltid en vanskelig sak, og vurdere hvor mye man skal si eller ikke... I en vanlig filmanmeldelse vil jeg alltid være obs på å ikke røpe sentrale sider og slik, men siden denne spalten går mer i dybden på filmene, samt tar for seg nettopp helt sentrale og avgjørende trekk ved filmen så er det svært vanskelig, om enn kanskje umulig av og til, ikke å si visse ting.
Er det noe spesielt du tenkte på?
05.09.2014 sier Ole Marius Repstad: Jeg digger denne filmen. Fikk flere ganger vondt bare av å se visse scener. Men synes du ikke at du spoiler i overkant mye av handlingen?

(4,7 av 6 / 7,8 av 10 - 16 stemmer)

Sist oppdatert: 2018-01-18
  • Radio Times
  • Reelfilm.com
  • Timeout.com
  • Andre filmdatabaser:
  • Rotten Tomatoes - publikum (8,6)
  • Rotten Tomatoes (8)
  • IMDB (7,8)